اصول مراقبت از خود در هوای ناسالم

به گزارش جعبه مهر، با زیاد شدن آلودگی هوا نمی توان برای همیشه در خانه زندگی کرد. به همین منظور برای جلوگیری از بیماری در این هوای آلوده بهتر است چند نکته بهداشتی را رعایت نمایید.

اصول مراقبت از خود در هوای ناسالم

به گزارش خبرنگاران به نقل از نمناک، با زیاد شدن آلودگی هوا در تهران و شهرهای مختلف کشور نمی توان برای همیشه در خانه زندگی کرد به همین منظور برای جلوگیری از بیماری در این هوای آلوده بهتر است باید نبایدهایی را دانسته و رعایت کنیم.

سازمان مربوط به سلامت ریه همه را دعوت می کند تا بتوانند در هوای سالم تر و تمیزتر زندگی نمایند. در این قسمت از بهداشت و سلامت نیز راه حل های موثری را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید با استفاده از آن ها از خود و اعضای خانواده تان در برابر آلودگی هوا مراقبت کنید.

1. پیش بینی های مربوط به آلودگی هوا را به صورت روزانه بررسی کنید:

پیش بینی های مربوط به هوا می تواند به شما اجازه دهد که بدانید چه زمانی؛ سطح آلودگی ناسالم است. منابعی مثل رادیو و تلویزیون و روزنامه و هواشناسی آنلاین در این باره به شدت به شما کمک خواهند کرد.

2. هنگامی که سطح آلودگی هوا بالاست، در بیرون از منزل ورزش نکنید:

زمانی که هوا آلوده است، سعی کنید که از فضا های بسته استفاده کنید. به طور مثال سعی کنید از پاساژ های سرپوشیده استفاده کنید، به جای بیرون در باشگاه ورزش کنید و یا خودتان از دستگاه های داخل منزلی که دارید، استفاده کنید. در کل زمانی که در بیرون از منزل هستید را تا حد ممکن کاهش دهید.

3. تا جایی که می توانید موقع ترافیک های سنگین بیرون از منزل نباشید:

حتی اگر پیش بینی هوا سبز است، باز هم تا جایی که می توانید طوری برنامه ریزی کنید تا در اوقاتی که ترافیک سنگین است ، در اتوبان یا مکان های شلوغ نباشید.

4. از انرژی کم تری در خانه استفاده کنید:

تولید برق و دیگر منابع انرژی باعث آلودگی هوا می گردد و شما از طریق کاهش استفاده از انرژی می توانید به افزایش کیفیت هوا کمک کنید. سعی کنید هم برق کم تری مصرف کنید و هم در پول خود صرفه جویی نمایید.

5. برای رفتن به مدرسه فرزند خود تا جایی که می توانید از اتوبوس استفاده نکنید:

اتوبوس ها در این روز ها آلودگی زیادی تولید می نمایند. سعی کنید تا حد ممکن مدرسه را نزدیک به منزل تان انتخاب کنید تا مجبور به استفاده از این نوع لوازم نقلیه نباشید.

6. چوب یا زباله های خود را نسوزانید:

سوزاندن چوب و زباله منبع اصلی آلودگی است؛ بنابراین از انجام این کار خودداری کنید.

7. پیاده روی یا دوچرخه سواری کنید:

برای کاهش آلودگی هوا سعی کنید به جای استفاده از وسیله نقلیه از دوچرخه استفاده نمایید. به کلیه شهروندان توصیه می گردد در آلودگی هوا تا حد امکان از خروج غیر ضروری از منزل و تردد بی مورد در معابر شهری خودداری نموده و سفرهای غیر ضروری در سطح شهر را حذف نمایند.

8. اگر به سرماخوردگی یا سرفه های شدید مبتلا شده اید، حتما به پزشک مراجعه کنید:

عفونت های ویروسی قابلیت تشدید شدن را دارند و می توانند نشانه یک بیماری بسیار مهم باشند و بهتر است که از خودتان بیشتر مراقبت کنید.

9. اجازه ندهید هیچ کس در محیط های سربسته سیگار بکشد:

تا جایی که می توانید در مکان های عمومی که از دخانیات استفاده می نمایند، قرار نگیرید و تا حد توانایی تان مانع از انجام این کار نیز شوید.

10. گیاهان خانگی و آپارتمانی را وارد زندگی خود کنید:

گیاهان خانگی اکسیژن و رطوبت را به اندازه کافی در فضای داخل خانه ایجاد می نمایند و باعث از بین بردن مواد آلوده نماینده و مواد مضر می شوند؛ مواد مضری که از طریق اقداماتی مثل جاروبرقی کشیدن در منزل ایجاد می گردد. گیاهان خانگی مثل آریکا پالم، فیکوس و بامبو بسیار مناسب هستند.

11. بیشتر از انرژی نیروی برق استفاده کنید:

سعی کنید بیشتر از انرژی نیروی برق استفاده کنید تا بخواهید گازوئیل مصرف کنید. موتور های گازوئیلی برای دستگاه هایی مثل دستگاه چمن زنی، هیچ کنترلی برای تولید مواد آلوده نماینده در هوا ندارند و در نتیجه بیش از انواع ماشین های دیگر، هوا را آلوده می نمایند. بنابراین سعی کنید از دستگاه هایی که با برق کار می نمایند، استفاده نمایید و همان طور که گفته شد در مصرف آن ها نیز زیاده روی نداشته باشید.

12. در روز های گرم و آفتابی سعی کنید فضای خانه را تهویه کنید:.

اگر امکانات کافی برای انجام تهویه ندارید، این کار را می توانید به سادگی از طریق باز کردن درب و پنجره نیز انجام دهید.

13. از ماسک استفاده کنید:

بسیار مهم است که حتماً از یک ماسک مناسب برای جلوگیری از آلودگی ها و وارد شدن آن به ریه های تان استفاده کنید تا باعث ایجاد مسائل جدی تر نگردد.

14. محیط اطراف خود را به طور کامل تمیز کنید:

تمیز کردن محیط اطراف هم در صبح و هم در شب بسیار مهم است و باعث می گردد که آلودگی ها را از روی سطوح پاک کنید و همچنین مراقب بهداشت فردی خود نیز باشید.

15. پوست خود را لایه برداری کنید:

حتماً یک الی دو بار در هفته پوست تان را لایه برداری کنید تا این آلودگی ها روی پوست شما باقی نمانند.

16. پوست خود را مرطوب کنید:

آلودگی های موجود در هوا که روی پوست می نشینند، مواد مغذی و رسوبات را از بین می برند و در مدت زمان طولانی عاملی برای مسائل آبرسانی پوست می شوند و آن را خشک می نمایند. پس هر صبح و هر شب پوست تان را مرطوب کنید تا به تقویت آن کمک نمایید و مانع از آسیب های جدی شوید.

توصیه هایی برای بچه ها، سالمندان در آلودگی هوا

  1. تا حد امکان از خروج غیر ضروری از منزل و تردد بی مورد در معابر شهری خودداری کنید.
  2. از سفرهای غیر ضروری در سطح شهر بپرهیزید.
  3. اگر دچار بیماری قلبی و تنفسی و آسم، هستید، زمان آلودگی هوا در فضاهای باز فعالیت ننمایید و در منزل استراحت نمایید.
  4. حتی المقدور بچه ها را در منزل نگه دارید و درها و پنجره ها را بسته نگاه دارید و اگر کودک شما ناراحتی تنفسی و آسم دارد، بیرون از منزل نروید زیرا استنشاق هوای آلوده، سرعت ابتلا به آسم را در بچه ها افزایش می دهد.
  5. در اوایل صبح از هرگونه فعالیت فیزیکی و ورزشی خودداری نمایید.
  6. اگر مجبور به فعالیت در فضاهای باز در زمان آلودگی هوا هستید، قبل از خوردن غذا دست ها و دهان خود را به طور کامل شست و شو دهید و پس از مراجعت به منزل حتما دوش بگیرید.

در زمان آلودگی هوا این مواد غذایی را مصرف کنید

آب

در زمان آلودگی هوا به اندازه کافی آب بنوشید تا با شست و شوی دستگاه گوارش و رفع عطش و خشکی دهان اثرات ناشی از آلودگی هوا کاهش یابد.

سبزی و میوه

توصیه می گردد از میوه جات و سبزیجات بیشتر استفاده کنید. سبزیجاتی مثل طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل،اسفناج، کلم و زردآلو بتاکاروتن دارند.

غذاهای سرشار از کلسیم

شیر و لبنیات به خصوص پنیر و ماست هم به خاطر کلسیمی که دارند می توانند با جذب عناصر سنگین مثل سرب تداخل نمایند. پس بهتر است مردم در زمان آلودگی هوا از لبنیات بیشتر استفاده نمایند تا اثرات مخرب هوای آلوده را کاهش دهند.

مواد غذایی سرشار از ویتامین E

مواد غذایی سرشار از ویتامین E مانند گردو، بادام، زیتون، جوانه گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز مصرف کنید.

منابع مناسب ویتامین D

مواد غذایی سرشار از ویتامین D مانند شیر، کره و زرده تخم مرغ را در برنامه غذایی روزانه تان بگنجانید.

حذف غذاهای بی ارزش

مصرف تنقلات کم ارزش مثل چیپس و پفک و نوشابه های گازدار، را کاملا حذف نمایید زیرا استفاده از تنقلات کم ارزش باعث اختلال جذب عناصر مفید در بدن می شوند و می توانند اثرات سوء آلودگی هوا را دوچندان نمایند.

همچنین مصرف سوسیس و کالباس به دلیل داشتن مواد شیمیایی و نگهدارنده، مضر و سرطان زا هستند و برای افرادی که در معرض آلودگی هوای شهرها قرار دارند به هیچ وجه توصیه نمی شوند.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 8702

به "اصول مراقبت از خود در هوای ناسالم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصول مراقبت از خود در هوای ناسالم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید