افت 85 درصدی سرقت حساب های بانکی

به گزارش جعبه مهر، افشای اطلاعات حساس کارت بانکی و رخداد های مرتبط با فیشینگ درگاه های پرداخت در اسفندماه 1398 نسبت به میانگین رخداد های شناسایی شده در ماه های ابتدایی سال (پیش از عملیاتی سازی رمز دوم پویا) به ترتیب قریب به 90 و 85 درصد کاهش داشته است.

افت 85 درصدی سرقت حساب های بانکی

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، رصد و پایش مداوم رخداد های سایبری شبکه بانکی پیش و پس از عملیاتی سازی رمز دوم پویا از اقدامات بانک مرکزی به منظور حصول اطمینان از اثربخشی آن بود.

بر این اساس، نتایج رصد رخداد های سایبری شبکه بانکی نشان می دهد افشای اطلاعات حساس کارت بانکی در 9 ماهه اول سال 1398، علی رغم برخی فراز و فرود ها فرایندی افزایشی داشته، اما از دی ماه و به ویژه در بهمن ماه و اسفندماه، این رخداد با فرایند نزولی شدیدی روبه رو شده است؛ به طوری که رخداد های رصد شده در این دسته، در اسفندماه 1398 قریب به 90 درصد نسبت به میانگین رخداد های شناسایی شده در ماه های ابتدایی سال (پیش از عملیاتی سازی رمز دوم پویا) کاهش داشته است.

همچنین رخداد های مرتبط با فیشینگ درگاه های پرداخت نیز به طور مشابه در 9 ماهه اول سال 1398 فرایندی افزایشی داشته اند، لیکن از ابتدای زمستان سال 1398 فرایند وقوع این دسته از رخداد ها کاملاً نزولی است، چنان که میزان این دسته از رخداد ها در اسفندماه 1398 نسبت به رخداد های شناسایی شده در ابتدای سال (پیش از عملیاتی سازی رمز دوم پویا) کاهش 85 درصدی را نشان می دهد.

از سوی دیگر اطلاعاتی که بانک مرکزی در خصوص تعداد دستورات قضایی ابلاغ شده به بانک ها و مؤسسات اعتباری در حوزه جرائم سایبری در اختیار دارد، نشان دهنده کاهش قابل توجه تعداد این دستورات، هم زمان با عملیاتی سازی رمز دوم پویا است.

لازم به ذکر است با رشد 400 درصدی پفراینده های تشکیل شده در پلیس فتا با موضوع برداشت های اینترنتی غیرمجاز در ابتدای سال 1398 در مقایسه با نیمه اول سال 1397 و تخمین رشد نگران کننده تعداد این پفراینده ها تا انتهای آن سال، بانک مرکزی بر آن شد تا به منظور صیانت از دارایی های مشتریان بانکی، با ترسیم یک طرح اقدام مشترک در نظام بانکی، پویاسازی رمز های دوم کارت های بانکی را تا پیش از خاتمه سال 1398، در دستور کار خود قرار دهد.

در این طرح سعی بر این بود که اقشار مختلف مردم با سطوح مختلفی از امکانات و سلایق و در سنین مختلف پوشش داده شوند؛ لذا راهکار های مختلفی نظیر ارائه پیامکی رمز پویا در کنار برنامک های رمزساز و اعمال معافیت برای تراکنش های با مخاطره پایین (مبالغ زیر 100 هزار تومان) به منظور ایجاد تعادل میان امنیت و سهولت کاربری طرح ریزی و اجرا شد.

لازم به ذکر است، دشواری سوءاستفاده از کارت های بانکی، بزرگ ترین دستاورد پویاسازی رمز های دوم کارت های بانکی است و تلاش های نظام بانکی برای ارتقا مستمر امنیت خدمات بانکی و دشوارتر کردن فعالیت های کلاهبردارانه ادامه دار خواهد بود. امید است صبر و همراهی مردم نیز پشتوانه جهت ترسیم شده برای حفاظت از دارایی های به امانت گذاشته ایشان نزد نظام بانکی باشد.

همچنین از آنجا که حلقه واسط میان مشتریان و خدمات بانکی، فرهنگ استفاده از این خدمات است و تلاش برای افزایش امنیت در خدمات بانکی بدون ترویج فرهنگ استفاده امن از این خدمات، به قدر کافی اثربخش نخواهد بود؛ در کنار تلاش های نظام بانکی برای ارتقا امنیت ابزار های پرداخت، انتظار می رود مشتریان نیز با اجتناب از رفتار های پرمخاطره و حفظ هوشیاری خود، در ناکام گذاشتن فعالیت های کلاهبردارانه و حفاظت از دارایی های خود، فعالانه ایفای نقش کنند.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6853

به "افت 85 درصدی سرقت حساب های بانکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افت 85 درصدی سرقت حساب های بانکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید