بایدن در اندیشه مذاکره با مادورو؛ شرط ها همچنان باقی است

به گزارش جعبه مهر، جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا درحالی صحبت از مذاکره با هدف تخفیف تحریم ها در ازای انتخابات باب میل واشنگتن در ونزوئلا می نماید که دولت نیکلاس مادورو تنها درصورت لغو تحریم ها حاضر به مذاکره با دولت بایدن است.

بایدن در اندیشه مذاکره با مادورو؛ شرط ها همچنان باقی است

تلویزیون رسمی ونزوئلا اعلام نمود منابع نزدیک به تیم جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا، اعلام نموده اند که وی ضمن نادیده دریافت تماس های خوان گوایدو، برای مذاکره با نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا آماده می گردد.

براساس اطلاعات منابع محرمانه، دولت بایدن با شرط گذاشتن برای دولت ونزوئلا، گفته است درصورتی تحریم های این کشور را کاهش خواهد داد که انتخاباتی باب میل واشنگتن در این کشور آمریکای لاتین برگزار گردد. این منابع با بیان رویکرد تخفیف تحریم ها از سوی تیم مشاوران بایدن خاطرنشان کردند: در حالی که بعضی محدودیت ها ممکن است برداشته گردد، بعضی دیگر تقویت خواهد شد.

به این ترتیب، باید منتظر اقدامات عملی دولت بایدن پس از شروع رسمی کار خود در ماه آینده بود. زیرا با آنکه تیم بایدن در جهت کاهش تنش ها و به منظور انتها دادن به بدترین رابطه تنش زای آمریکا در نیمکره غربی برای مذاکره با دولت نیکلاس مادورو در ونزوئلا اعلام آمادگی نموده، اما منابع محرمانه درخصوص برخورد با موضوع تحریم ها به رسانه آمریکایی بلومبرگ خاطرنشان کردند: ممکن است بعضی محدودیت ها برداشته و بعضی دیگر افزایش یاید.

رئیس جمهوری ونزوئلا با وجود اعلام آمادگی های مکرر قبلی برای مذاکره با واشنگتن، اما با انتقاد از تحریم های ظالمانه و اقدامات یکجانبه گرایانه آمریکا علیه مردم ونزوئلا، مذاکره با دولت آمریکا را مشروط به احترام متقابل و لغو تحریم های واشنگتن علیه کاراکاس نموده بود.

چرا بایدن به دنبال مذاکره با مادورو است؟

از آنجا که بایدن راهبرد تشدید فشارها و رویکرد تحریمی ترامپ و حتی تهدید بالقوه نظامی برای سرنگونی دولت مادورو را شکست خورده می بیند و مادورو همچنان بر مسند قدرت باقی است، بنابراین بایدن به دنبال تغییر این استراتژی شکست خورده، به جای همراهی آشکار با گروه مخالفان و حمایت گوایدو، به دنبال بهره برداری از تعدیل روابط با دولت مادورو برآمده است هر چند شرط و شروطی را برای انجام این گفت و گوها در نظر دارد.

به علاوه با پیروزی حزب تحت حمایت مادورو در انتخابات مجلسی، پایه های قدرت او مستحکم تر از پیش شده است. بنابراین بایدن برای کاهش هزینه های روابط تنش زا با این کشور آمریکای لاتین، به مذاکره با مادورو براساس تخفیف تحریم ها و البته مشروط به آنچه واشنگتن برگزاری انتخابات آزاد در ونزوئلا می نامد، می اندیشد.

بنجامین گدان مشاور برنامه آمریکای لاتین در مرکز ویلسون در واشنگتن می گوید: درباره دورنمای تغییر در ونزوئلا نمی توان خوشبین بود. دولت مادورو با وجود اینکه در رویارویی با مسائل مالی در کشور دست و پنجه نرم می نماید، مهارت دور زدن تحریم ها را هم به دست آورده است. به علاوه او هنوز حمایت متحدان کلیدی چون چین، روسیه، ترکیه، ایران و کوبا را با خود دارد.

همچنین خوآن گونزالس به عنوان یکی از مشاوران بایدن در امور آمریکای لاتین، در ژوئیه امسال میلادی در مجله آمریکا (Americas Quarterly) نوشت که دولت بایدن اقدامات جدی را برای رسیدگی به مسائل حقوق بشری دولت ونزوئلا در نظر دارد. همچنین بایدن به دنبال تحریم های هوشمندانه به عنوان بخشی از یک استراتژی برای تغییر حکومت در ونزوئلا است.

کریستوفر ساباتینی، یک محقق آمریکای لاتین در اندیشکده لندنی چتم هاوس نیز می گوید: سیاست آمریکا با بایدن تغییر نمی نماید.

ابراز امیدواری مادورو برای مذاکره با بایدن

با این وجود نیکلاس مادورو، درخصوص رویکرد دولت بایدن به مذاکره با دولت ونزوئلا که در تضاد با سیاست دولت فعلی آمریکاست، ابراز امیدواری نموده است.

در حالی که دولت ترامپ فقط در شرایط تسلیم و ناچاری ناشی از تحریم ها و فشارها حاضر بود با کاراکاس مذاکره کند و پیش شرط مذاکرات را برکناری مادورو از قدرت فرض می شمرد، اما مشاوران بایدن می گویند پیش شرطی برای گفت و گوهای مستقیم بین آمریکا و ونزوئلا نخواهند داشت و بایدن به دنبال برکناری رئیس جمهوری قانونی و منتخب مردم ونزوئلا نیست.

رئیس جمهوری ونزوئلا پیش تر ضمن ابراز امیدواری از برقراری مذاکره با دولت آینده آمریکا، از قصد دونالد ترامپ در اوایل حضور در مقام ریاست جمهوری این کشور برای تماس با مقام های ونزوئلایی خبر داده بود.

وی درباره دولت جدید آمریکا گفته بود: امیدواریم که با روی کار آمدن دولت بایدن، آن ها زمانی را برای فکر کردن اختصاص دهند و راه گفت وگو با ایالات متحده باز گردد. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز در اوایل ریاست جمهوری اش به دنبال برقراری تماس و ارتباط با مقام های دولت ونزوئلا بود.

رئیس جمهوری ونزوئلا پیشتر نیز گفته بود: در جهانی عاری از اقدامات قهرآمیز و زورگویی آمریکا، آماده برقراری بهترین روابط برپایه احترام و همکاری متقابل با واشنگتن هستیم.

خاتمه پس از اعلام آمادگی های مکرر رئیس دولت کاراکاس برای مذاکره با واشنگتن برپایه احترام به قانون و حاکمیت و حق معین سرنوشت مردم ونزوئلا، تیم بایدن برای پیشنهاد یک مذاکره آماده می گردد.

مادورو از سوی دیگر، بر آگاهی ملت ونزوئلا در برابر تحریم ها و فشارها به عنوان اقدامی فوق اولویت سیاسی تاکید نموده و مردم ونزوئلا را به همبستگی ملی فراخواند تا با اتحاد خود، توقف اقدامات خصمانه را مطالبه نمایند.

مادورو همچنین بر نقش قانون ضد تحریم که به تازگی از سوی مجلس موسسان برای بهبود درآمدهای مالی ملت، به عنوان طرحی دوفوریتی برای اوایل 2021 مطرح شده است، تاکید می نماید و از اجرای اقدامات مجلس جدید در راستای به کارگیری قوانین برای بازسازی مالی کشورش اعلام حمایت نموده است.، ایرنا

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 8690

به "بایدن در اندیشه مذاکره با مادورو؛ شرط ها همچنان باقی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدن در اندیشه مذاکره با مادورو؛ شرط ها همچنان باقی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید