بزرگداشت یاد شهدا در شب های نور و نارنج شیراز

به گزارش جعبه مهر، شهردار شیراز از اتخاذ رویکردی متفاوت و نوین در پرداختن به شهدای والامقام و عظیم الشان هشت سال دفاع مقدس در شهر شیراز و برگزاری برنامه هایی با عنوان شب های نور و نارنج اطلاع داد.

بزرگداشت یاد شهدا در شب های نور و نارنج شیراز

به گزارش از ، حیدر اسکندرپور با اشاره به اینکه دفاع مقدس بزرگ ترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران و بهترین و ناب ترین محور برای تقویت فرهنگ جامعه ایران است، گفت: دوران درخشان هشت سال دفاع مقدس دارای توانایی الگوسازی اجتماعی برای مردم و نمونه ای کاربردی از همبستگی اقشار مختلف جامعه برای توسعه ایران اسلامی است.

شهردار شیراز بیان نمود: شهرداری شیراز تصمیم گرفت تا ویژه برنامه هفته دفاع مقدس را با عنوان شب های نور و نارنج با رویکرد محله محوری و از نگاهی اجتماعی برگزار کند.

او بیان نمود: در سال های گذشته شهرداری برنامه های این هفته را در مرکز شهر برگزار می کرد و از خانواده های شهدا جهت شرکت در این برنامه ها دعوت به عمل می آمد در حالی که در بسیاری از موارد شرایط حضور برای بسیاری از این بزرگواران به دلیل کهولت سن و مسایل دیگر فراهم نمی شد.

شهردار شیراز اضافه نمود: سال جاری برآنیم تا برنامه های دفاع مقدس را در دل محلاتی برگزار کنیم که شهدا، جانبازان و ایثارگران عزیز در آن محله متولد شده، رشد نموده و هویت محلی شان در آنجا شکل گرفته است.

اسکندرپور با اشاره به اهمیت برگزاری برنامه های هفته دفاع مقدس در محلات گفت: با توجه به اینکه این شهدا در حافظه جمعی بعضی از اهالی آن محله حضور دارند، یادآوری خاطره و یاد آن ها می تواند از آن ها الگو های عینی و ملموسی برای شهروندان بخصوص جوانان و نوجوانان بسازد. همچنین این اقدام می تواند منجر به تقویت هویت ملی و دینی شهروندان گردد.

شهردار شیراز اظهار کرد: هدف دیگری که این برنامه با اجرا در محلات دنبال می نماید این است که ارزش دفاع و صیانت از وطن را به نسل جوان که تجربه جنگ را ندیده اند، منتقل کند. دفاع در شرایطی که جنگ به کشوری تحمیل می گردد و همچنین حفاظت و صیانت از کشور به عهده همین جوانان است که اگر به خوبی این ارزش در آن ها نهادینه گردد، کشور در مورد تهاجم بیگانگان بیمه خواهد شد.

او اضافه نمود: قطعا اجرای برنامه در محلات مخاطبان بیشتری را از نسل جوان و نوجوان به خود جذب خواهد نمود؛ لذا از این جهت نیز اجرای برنامه در محلات کارایی، برون داد و اثرگذاری بیشتر و بهتری خواهد داشت.

گشتاسبی راد معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در مورد برنامه شب های نور و نارنج گفت: این برنامه با همکاری فعال حوزه هنری استان در 8 محله شهر شیراز دست خضر، فاضل، سنگ سیاه، ده پیاله، بلوار اتحاد (شهرک مهرگان)، پیاده راه سلامت (معالی آباد)، محله درب شازده و سجادیه سیمان برگزار می گردد.

او با اشاره به محور ها و ویژگی های محتوایی سلسله برنامه های شب های نور و نارنج اضافه نمود: بیان منزلت اجتماعی رزمندگان و ویژگی های اجتماعی موجود در پیکره جبهه ها در قالب اجرای نمایش، توضیح ویژگی های اجتماعی دوران دفاع مقدس در قالب شعر، توضیح بیان رشادت ها و افتخارآفرینی رزمندگان به وسیله پخش مستند های آن دوران، درونی سازی تاریخچه شفاهی براساس مرور وقایع توسط یادگاران هشت سال دفاع مقدس و اجرای پرسش ها و پاسخ هایی درباره حوادث جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با یاری سخنرانان برجسته از جمله ویژگی های این برنامه است.

گشتاسبی راد اضافه نمود: شهدای جلیل القدر دوران دفاع مقدس در ایران و شهر شیراز، با عمل به ارزش های قیام کربلا و باور های امام حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت، ترجمان ایثار، قیام برای حفظ وطن و وفاق اجتماعی بودند؛ بنابراین شهدای همین محلات، باید بزرگترین و نزدیکترین الگوی اجتماعی برای هم محله ای ها، نمادی از همبستگی اقشار مختلف در شهر شیراز و حفظ وحدت ملی و همبستگی اجتماعی باشند.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز تاکید نمود: دوران طلایی دفاع مقدس، از تاثیرگذارترین دوران در ابعاد فرهنگی است که تمام ملزومات فرهنگی یک جامعه اعم از فرهنگ دفاع، ایثار، شهادت، جهاد، مقاومت و مهربانی را در بر می گیرد.

م

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 3173

به "بزرگداشت یاد شهدا در شب های نور و نارنج شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگداشت یاد شهدا در شب های نور و نارنج شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید