بیماری آلزایمر با کمک فناوری لیزر کنترل می شود

به گزارش جعبه مهر، دبیر ستاد توسعه فناوری های، فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته، توسعه استفاده از لیزر در بیماری ها به ویژه در بیماری مانند آلزایمر می تواند کیفیت زندگی بیماران و خانواده های آن ها را به مراتب بهبود بخشد.

بیماری آلزایمر با کمک فناوری لیزر کنترل می شود

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمید لطیفی، دبیر ستاد توسعه فناوری های، فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره استفاده از فناوری لیزر گفت: دستگاه استفاده از لیزر برای استفاده در درمان بیماری آلزایمر در کشور ساخته شده است و در صورتی که بتواند تاییدیه های لازم را اخذ کند و مراحل آزمایشی را با موفقیت پشت سر بگذارد، وارد بازار خواهد شد.

توسعه فناوری لیزر

دبیر ستاد توسعه فناوری های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت، در ادامه اضافه کرد: لیزر های Nd:YAG از جمله انواع لیزر هایی است که در کشور کاملاً تجاری سازی شده است و به صورت معمول تولید می شود.

به گفته حمید لطفی، انواع مختلف لیزر های نئودیمیوم یاگ پالسی و پیوسته، نیز نوع دیگری از این فناوری است که سال های متمادی است که در کشور تولید می شود.

لیزر های فیبر نوری نیز در صنایع مختلف کاربرد حیاتی دارد و خوشبختانه با تلاش شرکت های فناور ایرانی در داخل کشور تولید می شود.

برخی از این دستگاه ها برای تولید نیازمند واردات قطعات خاص از خارج از کشور هستند و برخی نیز به صورت کامل در کشور تولید می شوند، ولی به صورت کلی دانش تولید آن ها در کشور وجود دارد.

مهار آلزایمر با کمک لیزر

دبیر ستاد توسعه فناوری های، فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تلاش محققان ایرانی برای دستیابی به فناوری کاهش آثار بیماری آلزایمر به کمک علوم مرتبط با لیزر خبر داد و گفت: توسعه استفاده از لیزر در بیماری ها به ویژه در بیماری مانند آلزایمر می تواند کیفیت زندگی بیماران و خانواده های آن ها را به مراتب بهبود بخشد و علاوه بر این با کمک فناوری لیزر، می توان به نتایج درمانی به مراتب بهینه تری نیز دست یافت.

وی اضافه کرد: پایه های این علوم با همت و تلاش پژوهشگران ایرانی به شکل مستحکمی ساخته شده است و در صورتی که این دستگاه ها و روش درمانی بتواند مجوز ها و تاییدیه های لازم را از مراجع ذیصلاح اخذ کنند، پتانسیل بالای برای به کارگیری در عرصه درمان کشور دارند و از امکان تجاری سازی نیز برخوردار هستند.

جایگاه علمی ایران

حمید لطیفی در ادامه گفت: به دلیل پیچیدگی ها و رشد سریع علوم فوتونیک و لیزر در ایران و جهان، شاید به سادگی نتوان یک برآورد دقیق از جایگاه ایران در این عرصه ارائه داد، با این همه در حوزه چاپ مقالات علمی، ایران جایگاه دهم جهان را دارد که رتبه خوبی است و در میان کشور های خاورمیانه نیز، سطح علمی کشورمان خوب است.

فناوری لیزر در چشم پزشکی

لطیفی با اشاره به افزایش اثر گذاری دانش لیزر در صنایع و رشته های مختلف، بیان نمود: دانش لیزر به ویژه در سه حوزه توسعه علوم پایه، صنعت و علوم پزشکی کاربرد های گسترده ای یافته است. یکی از عمومی ترین کاربرد های پزشکی لیزر، در حوزه چشم پزشکی است و به عنوان نمونه، اصلاح شبکیه تنها با استفاده از لیزر مقدور است که در کشور ما نیز انجام می شود.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4778

به "بیماری آلزایمر با کمک فناوری لیزر کنترل می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری آلزایمر با کمک فناوری لیزر کنترل می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید