ترامپ راه دشواری برای تصویب قطعنامه ضدایرانی در پیش دارد

به گزارش جعبه مهر، تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: آمریکا راه دشواری برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران انتخاب نموده زیرا نه تنها روسیه و چین به احتمال زیاد قطعنامه ضدایرانی آمریکا را در شورای امنیت وتو خواهند کرد بلکه تروئیکای اروپایی هم موافقت خود را اعلام ننموده است.

ترامپ راه دشواری برای تصویب قطعنامه ضدایرانی در پیش دارد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، مراد عنادی با اشاره به تلاشهای آمریکا برای تمدید تحریمهای تسلیحاتی ایران گفت: هدف آمریکا از ارائه قطعنامه برای تحریم تسلیحاتی ایران این است که جمهوری اسلامی ایران را مخل نظم و امنیت در منطقه و دنیا معرفی کند.

وی، خروج از انزوا در تقابل با ایران را هدف دیگر واشنگتن ارزیابی کرد و اضافه کرد: دولت دونالد ترامپ با طرح موضوع ایران در شورای امنیت دنبال یارگیری است زیرا هم سه کشور اروپایی حاضر در برجام و هم چین و روسیه و خیلی از کشورهای دیگر اقدام واشنگتن در خروج از برجام را ناقض مقررات بین المللی عنوان و صریحا با آن مخالفت نموده اند.

وی به استقبال مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا از نامه شورای همکاری خلیج فارس به شورای امنیت و برجسته کردن این نامه اشاره نمود و اضافه کرد: ترامپ با شکست هایی که در عرصه سیاست داخلی و خارجی و بحث کرونا داشته، الان می خواهد در آستانه انتخابات، با اجماع سازی علیه ایران پیروزیتی برای خودش ثبت نموده و از این موضوع به عنوان یک برگ برنده در انتخابات استفاده کند.

ترامپ راه سختی در پیش دارد

عنادی، راستا ترامپ برای اجماع سازی علیه ایران را مه آلود و سخت ارزیابی کرد و اضافه کرد: ترامپ راه دشواری را

انتخاب نموده زیرا نه تنها روسیه و چین به احتمال زیاد طرح آمریکا را وتو خواهند کرد بلکه تروئیکای اروپایی هم تا به امروز موافقت خود را با این قطعنامه ضدایرانی اعلام ننموده اند.

وی توضیح داد: آرایش سیاسی در شورای امنیت طوری است که نه تنها ممکن است آمریکا شکست بخورد

بلکه حتی می تواند برای وی نتیجه معکوس داشته باشد و بر مسائل ترامپ برای پیروزی در انتخابات آینده بیافزاید.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی و رسانه، سیاست اروپا در قبال ایران را دوگانه ارزیابی کرد و گفت: تروئیکای اروپایی از یک طرف سعی می نماید با سیاست های اعلامی آمریکا در تحریم ایران همراهی کند و از طرف دیگر چون عضو برجام است از تحریم های حداکثری آمریکا به خاطر تبعات حقوقی آن حمایت نمی نماید.

عنادی در عین حال گفت: ممکن است آمریکا و اروپا تقسیم کار نمایند و درباره یک تحریم محدود و هدفمند علیه ایران به توافق برسند تا مانع از فروش تسلیحات پیشرفته و راهبردی به ایران شوند اما بعید است روسیه و به ویژه چین با واشنگتن همراهی نمایند زیرا شاهد افزایش تنش ها بین این کشورها هستیم.

آمریکا به ناتوانی خود در قبال ایران پی برده است

وی، مطرح کردن موضوع ایران در شورای امنیت را ناشی از پی بردن واشنگتن به ناتوانی خود در قبال ایران ارزیابی کرد و گفت: بر اساس جدول زمانی فشار حداکثری، قرار بود ایران در بازه زمانی معینی وادار به تسلیم گردد اما این اتفاق نیفتاد و اکنون می خواهند با اهرم شورای امنیت این کار را انجام دهند که بعید است پیروز شوند زیرا اگر ایران بنا بر تسلیم شدن داشت، در شرایط فشار حداکثری این اتفاق می افتاد.

وی درباره احتمال معامله چین و روسیه با آمریکا گفت: باتوجه به اینکه ترامپ برای پیروزی در انتخابات به اجماع سازی علیه ایران احتیاج دارد ممکن است بخواهد امتیازاتی به چین و روسیه بدهد و مانع وتوی طرح توسط آنها گردد اما فرض غالب این است که مسکو و پکن با طرح واشنگتن مخالفت و آنرا وتو خواهند کرد.

آبرامز برای تحقق سناریوی جدید آمده است

عنادی، رفتن برایان هوک و قرار دریافت الیوت آبرامز در صندلی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در روزهای اخیر را

یادآور شد و گفت: آبرامز برای تحقق سناریوی جدید پمپئو و ترامپ آمده است.

خروج ایران از ان پی تی هم روی میز است

وی با بیان اینکه قطعنامه آمریکا درباره تحریم تسلیحاتی ایران با مقررات بین المللی مغایرت دارد و مشروعیت شورای امنیت را زیرسئوال می برد، اضافه کرد: اگر روسیه و چین هم با آمریکا همراهی نمایند، ایران گزینه هایی مثل خروج از ان پی تی و افزایش غنی سازی را در اختیار دارد زیرا دیگر چیزی برای از دست ندارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی و رسانه گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی ایران را تایید نموده و در شرایطی که جمهوری اسلامی به همه تعهداتش در چارچوب ان پی تی و برجام عمل نموده، طرح قطعنامه جدید علیه ایران هیچ توجیه حقوقی ندارد.

عنادی گفت: در صورت سیاسی کاری طرف های مقابل ایران در برجام و سکوت نهادهای بین المللی از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی می تواند گام های جدید متقابل بردارد.

وی در مورد ادامه حیات برجام یا پیوستن آن به تاریخ در صورت تصویب قطعنامه جدید ضدایرانی در شورای

امنیت توضیح داد: اروپایی ها نتوانستند انتظارات ایران را بعد از خروج آمریکا از برجام برآورده نمایند بنابراین برجام خاصیتی ندارد که بخواهد جمهوری اسلامی روی آن مانور دهد و احتمال خروج ارادی یا غیرارادی ایران از برجام هم وجود دارد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 7033

به "ترامپ راه دشواری برای تصویب قطعنامه ضدایرانی در پیش دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ راه دشواری برای تصویب قطعنامه ضدایرانی در پیش دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید