تکمیل بیش از 41 هزار هکتار از کمربند سبز شهر تهران

به گزارش جعبه مهر، خبرنگاران آنلاین:مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران از تکمیل بیش از 41 هزار هکتار از این جنگل کاری ها تاکنون اطلاع داد.

تکمیل بیش از 41 هزار هکتار از کمربند سبز شهر تهران

علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری در حاشیه بازدید اعضای شورای اسلامی شهر تهران از پروژه جنگل کاری 1250 هکتاری شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: پروژه کمربند سبز شهر تهران یکی از طرح های مهم و طرحی ملی محسوب می گردد که در سال 1381 در کمیسیون زیربنایی صنعت و محیط زیست دولت تصویب و در سال 1383 به سازمان بوستان ها ابلاغ و مجری این طرح سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران مشخص شد.

به گزارش ایسنا، او اضافه نمود: البته در ابتدا کمربند سبز جنوب شهر تهران به مساحت 5000 هکتار در دولت تصویب شده بود که در سال 81 پس از رایزنی ها این میزان به 50 هزار هکتار افزایش پیدا کرد و اجرای آن به سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران ابلاغ شد.

مختاری ادامه داد: در حال حاضر 41 هزار و 900 هکتار از 50 هزار هکتار تصویب شده به اجرا درآمده است و در اسفند سال 1397 نیز 1250 هکتار از این پروژه تکمیل و مقرر شده بود که افتتاح گردد اما با توجه به این که قرار بود رئیس جمهور برای افتتاح این پروژه حضور پیدا کند، زمان افتتاح به نخستین روزهای نوروز سال 1398 موکول شد و نهایتاً با حضور رئیس جمهور و به صورت ویدئو کنفرانس این پروژه به بهره برداری رسید.

مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران در تشریح گونه هایی که در 1250 هکتار از کمربند سبز شهر تهران کاشته شده است، گفت: گونه هایی همچون زالزالک، زبان گنجشک که بومی و مقاوم در برابر کم آبی هستند در این پروژه در ارتفاع بالای 1800 متر مورد استفاده قرار گرفته اند. همچنین آبیاری این جنگل کاری ها همانند سایر فضای های سبز تهران از منابع آب خام تأمین می گردد و با توجه به تفاهمنامه منعقد شده با شرکت آب و فاضلاب، مقرر شده تا سال 1410 تمامی پساب شهر تهران برای آبیاری فضای سبز در اختیار ما قرار گیرد. در حال حاضر برای آبیاری های جنگل کاری های کمربند سبز تهران از پساب آب دانشگاه امام حسین (ع) و شهید محلاتی بهره می گیریم.

او در بخش دیگری از صحبت های خود با تأکید بر اینکه کوشش شده است در این پروژه اراضی بالای 1800 متر تا 2400 متر در دامنه جنوبی البرز تحت پوشش جنگل کاری قرار بگیرد، اظهارکرد: با اجرای این پروژه از گسترش بی رویه شهر جلوگیری شده و در حقیقت دامنه جنوبی البرز برای فضای سبز مورد استفاده قرار گرفته است. قطعاً در صورتی که اراضی بلامعارض در اختیار سازمان بوستان ها قرار گیرد می توانیم ظرف سه الی چهار سال آینده 50 هزار هکتار فضای سبز مقرر شده را تکمیل کنیم.

مختاری تأکید کرد: هزینه اجرای این پروژه باید تا 50 درصد توسط دولت پرداخت می شد اما تا به امروز تمامی هزینه ها توسط شهرداری تهران تأمین شده است. به طور میانگین سالانه 25 تا 30 میلیارد تومان هزینه اجرای این پروژه است.

او با اشاره به این که جنگل کاری های کمربند سبز شهر تهران جزو سرانه فضای سبز این شهر قلمداد نمی گردد، گفت: تا پیش از انقلاب اسلامی ایران در تهران تنها 75 بوستان محلی، منطقه ای و فرامنطقه ای وجود داشت در حالی که امروز تعداد بوستان ها به 2262 بوستان افزایش یافته همچنین سرانه فضای سبز از کمتر از یک متر به 16.25 مترمربع رسیده است.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 1601

به "تکمیل بیش از 41 هزار هکتار از کمربند سبز شهر تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکمیل بیش از 41 هزار هکتار از کمربند سبز شهر تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید