حفظ سرمایه اجتماعی از مؤلفه های مؤثر بر سلامت است

به گزارش جعبه مهر، خبرنگاران/کردستان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: سرمایه اجتماعی یکی از مؤلفه های مؤثر بر سلامت است که کمتر به آن توجه می گردد.

حفظ سرمایه اجتماعی از مؤلفه های مؤثر بر سلامت است

فرزین رضاعی امروز(یکم بهمن) در دومین مجمع سلامت استان که با حضور رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور در دانشگاه علوم پزشکی کردستان برگزار گردید، اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی بر این باور است که سلامت فقط نبود بیماری و فقدان عضو نیست بلکه باید فرد از نظر رفاه جسمی، روانی و اجتماعی احساس آرامش داشته باشد.

وی اضافه نمود: تحقیقات و آنالیز ها نشان داده که دستگاه های مسئول وزارت بهداشت و درمان و علوم پزشکی می توانند 25 درصد در سلامت نقش داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در ادامه با اشاره به اینکه بخش بزرگی از سلامت به مؤلفه های غیر زیستی برمی گردد، اعلام کرد: اگر همیاری و همکاری همه ارگان ها فرابخشی نباشد دانشگاه علوم پزشکی نمی تواند در جهت سلامت گام های چشم گیری بردارد.

رضاعی ذکر کرد: در سال های پس از انقلاب تجربیات بسیار موفقی را در زمینهٔ برطرف بی عدالتی با تاسیس شبکه های بهداشت و درمان در شهر و روستا داشته ایم لذا این موفقیت گام بسیاری بزرگی بوده که موجب شد در سال 84 کشورمان به عنوان همکار سازمان جهانی بهداشت در زمینهٔ رویکرد عوامل اجتماعی معین کننده سلامت و عدالت شناخته گردد.

وی بیان کرد: در حوزه مشارکت اجتماعی و سلامت اجتماع محور هنوز در ابتدای راه هستیم، عوامل مرتبط با سلامت به یک گفتمان بهداشتی و سیاست گذاران بهداشتی تبدیل شده است که در این راستا باید کوشش برای نابرابری های اجتماعی، پیشگیری از عوامل آسیب رسان به سلامت، کاهش پیامدهای نابرابری بیماری و کاهش آسیب پذیری اقشار مردم انجام بگیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، اضافه نمود: تکامل در دوران کودکی، سلامت معنوی، ارائه عادلانه امکانات، بیکار و امنیت شغلی، تغذیه، سبک زندگی جوانان، آموزش و آگاهی، مسکن، محیط زیست، حمایت های اجتماعی، توزیع عادلانه درآمد در حیطه های منتخب در ایران به عنوان عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت به شمار می آید.

رضاعی گفت: در بسیاری از کشورها، موفقیت سلامت در زمینهٔ کاهش فقر و برقراری امنیت غذایی و امکانات تحصیلات تمرکز بر بحث حاشیه نشینی بوده که سبب شده شاخص های سلامت رشد کند.

وی اعلام کرد: سرمایه اجتماعی یکی از مؤلفه های مؤثر بر سلامت است که کمتر به آن توجه می گردد لذا سرمایه اجتماعی باید با همکاری مردم و نهادهای دولتی به وجود بیاید و باید بکوشیم سرمایه موجود را حفظ کنیم چراکه بدون سرمایه اجتماعی پیشبرد برنامه های سلامت محور راستا نیست.

بهرام کندایی، رئیس دبیرخانه هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: از بین بردن فقر شدید و گرسنگی، دست یافتن به آموزش ابتدایی همگانی، برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان، کم کردن مرگ بچه ها، بهبود سلامت مادران، مبارزه باایدز، مالاریا، وبا، تضمین پایداری محیط زیست و گسترش مشارکت جهانی، برای توسعه در بزرگترین گردهمایی سران دولت ها در تدوین اهداف توسعه هزاره قرار گرفته است.

وی اعلام کرد: در اجلاس ریو برزیل در سال 2012 تصمیم به تدوین و جایگزینی با SDG گرفته شد که شامل حذف فقر، حذف گرسنگی، سلامت مطلوب، کیفیت آموزش، برابری جنسی، آب سالم و بهداشت، انرژی ارزان و تجدیدپذیر، کار و اقتصاد خوب، زیر ساخت و نوآوری، استفاده امن از منابع و غیر است.

رئیس دبیرخانه هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی کردستان، اعلام کرد: ارتباط مستقیم و با واسطه از اهداف توسعه سلامت بوده که باید سلامت مطلوب، کاهش مرگ بچه ها، بهبود سلامت مادران و کار و اقتصاد را فراهم گردد.

کندایی در خاتمه یادآور شد: ابعاد سلامت و عوامل موثر بر آن به بعد معنوی، روانی، اجتماعی، جسمی، رفتاری فردی و ژنیتک بستگی دارد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4596

به "حفظ سرمایه اجتماعی از مؤلفه های مؤثر بر سلامت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفظ سرمایه اجتماعی از مؤلفه های مؤثر بر سلامت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید