خاطراتی که در خواب هم نمی دیدم در 120 هزار جلد منتشر شوند

به گزارش جعبه مهر، نیلوفر شادمهری با بیان اینکه زمان نوشتن خاطراتش هیچگاه گمان نمی کرد که در قالب کتاب منتشر شوند، گفت: فکر می کنم موفقیت این کتاب و اینکه تاکنون بارها تجدیدچاپ شده، چندان ربطی به من ندارد، بلکه خواست خدا بوده که دیده گردد.

خاطراتی که در خواب هم نمی دیدم در 120 هزار جلد منتشر شوند

عصر پنجشنبه پنجم اردیبهشت ماه، همزمان با دومین روز از سی ودومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، جشن 120 هزارتایی شدن کتاب خاطرات سفیر اثر نیلوفر شادمهری که سال 1397 از سوی انتشارات سوره مهر راهی بازار نشر شده، با حضور این نویسنده و عبدالحمید قره داغی؛ مدیرعامل سوره مهر در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار گردید.

در حاشیه این برنامه، نیلوفر شادمهری در گفت وگویی از حال و هوای نوشتن این کتاب و دلایل دیده شدن آن سخن گفت.

  • چه زمانی تصمیم گرفتید که خاطراتتان را بنویسید؟

سال 1383 برای تحصیل در رشته طراحی صنعتی به فرانسه رفتم و انتها سال 1388 به ایران بازگشتم. خاطراتم را در همان دوران تحصیل در فرانسه نوشتم، از آن جهت که برخی وقایع و اتفاقاتی که رخ می داد، خیلی بامزه و خنده دار به نظرم می رسید. کلی می خندیدم و بعد با خوشحالی آن ها را ثبت می کردم. گاهی اتفاقات سنگین و ناراحت نماینده ای هم وجود داشت که واقعا اذیتم می کرد و زمانی که آن ها را می نوشتم، خیلی غم داشتم که چرا این افراد باید اینقدر بی ادبانه حرف بزنند و چرا باید چنین رفتاری با من و اعتقادات ما داشته باشند. اینکه چرا اینها اینقدر درباره ما نمی دانند و عوضی فهمیده اند و من یک نفر چقدر باید بحث کنم تا بتوانم یک نظر را راجع به ایران تغییر دهم. ثبت این خاطرات دقیقا حکم دفتر خاطرات را داشت و شاید جذابیت خاطرات هم در همین واقعی بودن آن هاست.

  • در چه حس و حالی این خاطرات را نوشتید؟

برای اینکه بتوانم بگویم حسم در هنگام نوشتن این خاطرات چه بوده، باید به سال ها پیش و شب های خوابگاه برگردم. حس من دقیقا مثل حس شما بود، زمانی که خاطراتتان را با دوستانتان مرور می کنید.کتاب های زیادی وجود دارد که بسیار قشنگ نوشته شده اند و نویسندگان بسیار بزرگی هم داریم که سال هاست می نویسند و قشنگ هم نوشته اند، اما من آن زمانی که این خاطرات را در خوابگاه ثبت می کردم، هیچگاه به خواب هم نمی دیدم که در قالب کتاب منتشر گردد و به دست مردم برسد. فکر می کنم موفقیت این کتاب و اینکه تاکنون بارها تجدیدچاپ شده، چندان ربطی به من ندارد، بلکه خواست خدا بوده که دیده گردد، چون هرچه نگاه می کنم می بینم که از این کتاب بهتر خیلی داریم.

  • زمانی که به شما پیشنهاد شد خاطراتتان را در قالب کتاب منتشر کنید، چقدر قالب آن را تغییر دادید؟

فرق چندانی نکرد، چون قبلا هم خیلی زیاد می نوشتم و داستان نویس هم بودم، اما این نوشته ها تنها در نشریات دانشجویی با تیراژ محدود چاپ می شد. نحوه نگارش من روایی و قصه گونه بود، از این جهت خیلی در قالب نوشته ها دست نبردم. در واقع اینطور بگویم میزانی که در نوشته ها دست بردم، خیلی کمتر از آن بوده که بگویم، نوشته تکانی خورده است.کتاب ویراستار خیلی محترمی هم داشت که مرتب با من در تماس بود و می پرسید که جملات را کتابی کنیم یا نه؟ الفاظ را تغییر بدهیم یا نه؟ مثلا من برخی جاها در خاطراتم برخی حروف را تکرار نموده ام، چون تنها شکل ساختاری که دیدم که می توانم با فضاسازی، لحن را در آن انتقال دهم، همین حالت بود. مثلا گاهی دوستم وقتی مرا صدا می زد، نمی گفت نیلوفر، برای شوخی می گفت: نیلوووووووو. و من دقیقا آن لحظات را با تعداد زیادی واو نوشتم، برای اینکه کسی که کتاب را می خواند، حس من در آن لحظات را درک کند. ویراستار پیشنهاد داد که این موارد را کمی اصلاح کنیم و من خواهش کردم که به همین صورت بماند و ایشان به متن دست نزد. در تماس هایی که با هم داشتیم به این خانم محترم گفتم که من به تمام مواردی که شما می گویید فکر نموده ام و به این نتیجه رسیدم که درست این است که بگذاریم متن و عبارات به همین صورت بماند. در غیراینصورت برای انتقال حسم در آن لحظه، باید در متن شکلک می گذاشتم، ولی وقتی ما چنین امکانی نداریم، باید به گونه ای دیگر فضا را انتقال دهیم و گفتم که اجازه بدهید این یک کتاب همینطور باقی بماند.

  • آیا بعد از چاپ خاطرات سفیر که کتاب موفقی هم بوده، تشویق شدید که بار دیگر کتاب بنویسید؟

پیش از خاطرات سفیر، کتاب دیگری در حوزه تخصصی کاری خودم با عنوان طراحی محصول نوشته بودم. آنقدر که انگیزه دارم در حوزه کار تخصصی و پژوهشی کتاب بنویسم، انگیزه ندارم که سراغ نوشتن کتاب های دیگر بروم، چون فکر می کنم یافته های حوزه تخصصی خودم آنقدر جذابیت دارد که ضروری است تبدیل به کتاب گردد؛ اگرچه برای خودم داستان نویسی می کنم، منتها اگر بخواهم بگویم بعد از کتاب خاطرات سفیر به نوشتن در این حوزه تشویق شده ام، با کمال تاسف باید بگویم، نه. فقط چون برخی از مخاطبان درباره ادامه خاطرات زیاد سوال می نمایند، می گویم اگر خواستند بقیه دست نوشته ها را هم می دهم چاپ نمایند تا ببینید ادامه آن ها چگونه بود. تا امروز که با شما صحبت می کنم، تصمیمم این است تا ببینیم چه می گردد.

منبع: خبرگزاری ایبنا

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 1616

به "خاطراتی که در خواب هم نمی دیدم در 120 هزار جلد منتشر شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاطراتی که در خواب هم نمی دیدم در 120 هزار جلد منتشر شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید