خاطرات محسن وزیری مقدم از زبان هنرمندان نقاش

به گزارش جعبه مهر، برنامه شب نقاشان که برای دومین بار برگزار می شد، جمعی از نقاشان را با یاد و خاطره محسن وزیری مقدم دور هم جمع کرد.

خاطرات محسن وزیری مقدم از زبان هنرمندان نقاش

به گزارش خبرنگاران، وزیری مقدم از هنرمندان برجسته عرصه تجسمی بود که 16 شهریور در ایتالیا درگذشت و این مراسم پیش از خاکسپاری او در گورستان هنرمندان رم برگزار گردید.

در این برنامه رضا حسینی ـ نقاش ـ که از دوستان نزدیک محسن وزیری مقدم به شمار می آمد، ضمن بیان خاطراتی از این هنرمند فقید گفت که وزیری مقدم در تعریف هنر سخت گیر بود.

حسینی در ادامه اظهار کرد که فشارهایی که روی وزیری مقدم وجود داشت روی اخلاق او تاثیر گذاشته بود و گفت: وزیری مقدم از این وضعیت حرص می خورد. یک بار قرار بود نمایشگاه گروهی برگزار کنیم گالری دار به من گفت نام وزیری مقدم را به خاطر اخلاقش خط بزن! اینگونه یک گالری دار استوانه هنرهای تجسمی را هیچ می انگارد. او درک دیگری از هنر داشت که با آنچه الان رواج دارد و متداول است متفاوت بود.

سپس از علی گلستانه ـ نقاش ـ خواسته شد تا درباره وزیری مقدم سخن بگوید که او نیز با بیان سخنانی گفت که از وزیری مقدم جدی بودن در کار هنر را به یاد دارد.

علی فرامرزی ـ نقاش ـ نیز در این مراسم بیان نمود: من فکر می کنم همه ما مدیون یک عادت مثبت فرهنگی هستیم. اینکه همه اساتید رشته های هنری آنچه را تجربه اندوخته و برایش زحمت کشیدند در اختیار نسل بعدی گذاشتند و به روند آموزش یاری کردند.

او ادامه داد: بخش فرهنگی همیشه خود را اقلیت دیده و این باعث گردیده بخواهد خودش، خودش را آموزش بدهد. اگر این عادت بزرگ نبود شاید خیلی چیزها در فرهنگ و هنر اتفاق نمی افتاد.

بهنام کامرانی ـ نقاش و استاد دانشگاه ـ نیز بیان نمود: وزیری مقدم این شانس را داشت که عمرش طولانی بود و شاگردان زیادی پرورش داد. دستاوردهای هنری او کم نیست؛ ذهنش مدام کار می کرد و نقد داشت.

او با بیان اینکه ما درباره دستاوردهایمان طفره می رویم، گفت: شاید ارزش کارهای وزیری مقدم در سال های آینده درک گردد.

این دورهمی نقاشان شامگاه 18 شهریورماه در کافه کارگاه برگزار گردید و افرادی مانند کامبیز درم بخش، منوچهر معتبر، علی گلستانه، علی ذاکری، شبنم طلوع، بهنام کامرانی، بهزاد شیشه گران و ... در آن حضور داشتند و علاوه بر افراد ذکر گردیده برخی دیگر نیز درباره وزیری مقدم سخنانی گفتند.

همچنین امین بیگی ـ برگزار کننده شب نقاشان ـ در این باره به خبرنگاران شرح داد: من احساس می کنم در هنر تجسمی ما فضاهای دیداری برای گفت وگو وجود ندارد. با توجه به ذات فردی هنر نقاشی فرصت همزیستی وجود ندارد و فضای دیداری کمتر به وجود می آید. گالری ها نیز تبدیل به مکان های عبوری و مراوده در آن ها به سلام و علیک محدود گردیده است.

او ادامه داد: در دهه 40 ایران که به دهه طلایی هنر است، کافه هایی وجود داشت که پاتوق های هنری بوده است. در برنامه شب نقاشان ما می خواهیم جدای از باهم بودن و همنشینی فضایی ایجاد کنیم که جوان ترها با نقاشان پیشکسوت وارد گفت وگو و انتقال دانش شوند.

بیگی گفت: من فکر می کنم چنین برنامه هایی با استمرار معنا پیدا نموده و هویتش شکل می گیرد. ما بنا داریم آخر هر فصل، یک شب را به شب نقاشان اختصاص بدهیم که گرد هم بیایند.

او افزود: این شب نقاشان هم با درگذشت محسن وزیری مقدم همزمان شد. او جزو پیشگامان نقاشی نوین ایران است که توانست همه کاری انجام بدهد. خیلی خوشحالم توانستیم یادبودی برای ایشان بگیریم که هم دوره ها و شاگردهای ایشان حضور داشته باشند.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 303

به "خاطرات محسن وزیری مقدم از زبان هنرمندان نقاش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاطرات محسن وزیری مقدم از زبان هنرمندان نقاش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید