خبرنگاران سالمندان در روزهای کرونایی غذاهای ساده و کم حجم استفاده نمایند

به گزارش جعبه مهر، زنجان - خبرنگاران - رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: مهمترین توصیه تغذیه ای برای سالمندان در روزهای کرونایی، مصرف غذاهای ساده و کم حجم است به طوری که تمامی نیازهای فرد به مواد مغذی تامین گردد.

خبرنگاران سالمندان در روزهای کرونایی غذاهای ساده و کم حجم استفاده نمایند

عصمت عباسی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: نکته اساسی در برنامه غذایی سالمندان، مصرف مواد غذایی کم چربی و کم کلسترول مانند شیر و لبنیات کم چرب، کاهش مصرف روغن، کره، خامه و .. کم نمک و پرفیبر بر اساس هرم غذایی است.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه بطور کلی با افزایش سن احتیاج به انرژی به علت کاهش تحرک بدنی کاهش می یابد ادامه داد: این مهم در دوران قرنطینه خانگی پیشگیری از بیماری کووید- 19 که تحرک بدنی کمتر هم شده، برای محدود کردن دریافت انرژی، لازم است غذاهای کم حجم و غنی از مواد مغذی بیشتر مصرف گردد و مصرف مواد شیرین و چربی ها نیز کاهش یابد.

وی با بیان اینکه مصرف کافی منابع غذایی پروتئین برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم است، گفت: بنابراین سالمندان باید پروتئین مورد احتیاج بدن خود را از منابع غذایی حاوی پروتئین مانند گوشت های کم چربی، مرغ، ماهی، سفیده تخم مرغ، فرآورده های لبنی بدون چربی یا کم چربی (شیر، ماست، پنیر) تامین نمایند.

عباسی اضافه نمود: حبوبات نیز از منابع گیاهی پروتئین هستند که اگر با غلات مصرف شوند تمامی احتیاج بدن به پروتئین را تامین می نمایند، به طور کلی مصرف روزانه حداقل 2 واحد از گروه گوشت و تخم مرغ و یک واحد حبوبات برای تامین پروتئین مورد احتیاج سالمندان لازم است.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: جذب کلسیم و ویتامین دی D در سالمندان کاهش می یابد که اثر مخربی بر سلامت استخوان ها دارد و سبب افزایش احتمال شکستگی های استخوانی می گردد، به این دلیل مصرف روزانه مکمل کلسیم یا کلسیم دی و مصرف ماهانه مکمل 50 هزار واحدی ویتامیندی D مطابق با دستورالعمل های وزارت بهداشت لازم است.

وی افزود: علاوه بر آن، مصرف حداقل 2 واحد از گروه شیر و لبنیات که از منابع غنی کلسیم هستند، تو صیه می گردد، در بعضی افراد که دچار عدم تحمل گوارشی شیر تازه هستند، لازم است روزانه جایگزین های شیر مثل ماست و پنیر استفاده گردد و همچنین می توان شیر بدون لاکتوز را در این موارد مصرف کرد.

عباسی اضافه نمود: هر واحد از این گروه برابر است با یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست یا 60-45 گرم پنیر(به اندازه 2 قوطی کبریت) که دریافت کافی ویتامین D نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با کووید- 19 دارد.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه در سالمندان توانایی جذب ویتامین B12 نیز کاهش می یابد ادامه داد: برای پیشگیری از کمبود این ویتامین که موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می گردد، لازم است مقدار مناسبی از گوشت قرمز، ماهی، شیر و تخم مرغ روزانه مصرف گردد.

وی افزود: کمبود ویتامین B6 به علل مختلف در این سنین شایع است زیرا با افزایش سن، سوخت و ساز این ویتامین افزایش و جذب آن کاهش می یابد و از طرف دیگر مصرف ناکافی گوشت دریافت این ویتامین را نیز کاهش می دهد، استفاده روزانه منابع غنی این ویتامین از جمله انواع گو شت، شیر، تخم مرغ، حبوبات و غلات کامل (سبوس دار) به تامین این ویتامین و تقویت سیستم ایمنی بدن سالمندان یاری می نماید.

کم خونی در دوره سالمندی ابتلا به عفونت ها را افزایش می دهد

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه آهن از دیگر ریزمغذی هایی است که در عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش موثری دارد گفت: سالمندان بدلیل دریافت کم منابع غذایی آهن دچار کمبود آهن و کم خونی می شوند به همین دلیل مقاومت کمتری در مقابل عفونت ها به ویژه ویروس کرونا دارند.

وی گفت: گوشت قرمز، مرغ، ماهی از منابع غنی آهن بوده، حبوبات و زرده تخم مرغ، سبزی ها سبز تیره مثل جعفری، برگ چغندر، برگ های تیره کاهو، انواع خشکبار و مغزها نیز به تامین آهن مورد احتیاج بدن یاری می نمایند و از طرفی مصرف چای به ویژه بعد از غذاهای گیاهی حاوی آهن مانند حبوبات و غلات از جذب آهن جلوگیری می نماید.

عباسی اضافه نمود: بنابراین سالمندان باید از مصرف چای از یک ساعت قبل تا 2 ساعت بعد از غذا خودداری نمایند، برای جذب بهتر آهن وعده غذایی توصیه می گردد از سالاد و سبزی تازه و خام، آب لیموی تازه، آب نارنج که حاوی ویتامین C سی است، همراه با غذا استفاده گردد و در صورتی که کمبود آهن و کم خونی توسط پزشک تشخیص داده شده است دوز درمانی مکمل آهن با توصیه پزشک برای برطرف کم خونی باید مصرف گردد.

وی اعلام کرد: ریزمغذی روی نیز در افزایش ایمنی بدن نقش دارد و کمبود دریافت آن از منابع غذایی در سالمندان بطور معمول شایع بوده و به علاوه ممکن است با بالا رفتن سن، جذب روی در بدن کمتر گردد، بعضی از داروها مانند مکمل کلسیم درصورت مصرف همزمان با غذاهای حاوی روی می تواند موجب کمبود روی در بدن گردد.

به گفته عباسی، گوشت، شیر و لبنیات، تخم مرغ و حبوبات از منابع غنی روی بوده و بطور کلی با مصرف منابع غذایی حاوی پروتئین بخصوص پروتئین حیوانی هر 2 ریزمغذی آهن و روی تامین می گردد.

وی افزود: منیزیم یکی از املاح موثر در استحکام و مقدار توده عضلانی بدن است که کمبود این عنصر نیز یکی از مسائل تغذیه ای در این سنین است و در افراد مبتلا به سوء تغذیه و سوء جذب مواد غذایی نیز بیشتر مشاهده می گردد.

این کارشناس تغذیه اضافه نمود: منابع غذایی حاوی منیزیم شامل آجیل، لوبیای سویا، انواع گوشت ها، در این میان مصرف زیاد مواد قندی و شیرین، غذاهای چرب و سرخ شده و پرنمک موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می گردد و مصرف آنها برای سالمندان توصیه نمی گردد.

وی اعلام کرد: سالمندانی که دچار بیماری های مزمن از جمله دیابت، فشار خون و چربی خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی هستند، لازم است همچنان رژیم غذایی معمول خود را با مشورت کارشناسان تغذیه رعایت نمایند.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 9558

به "خبرنگاران سالمندان در روزهای کرونایی غذاهای ساده و کم حجم استفاده نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سالمندان در روزهای کرونایی غذاهای ساده و کم حجم استفاده نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید