دور سرعت در تهیه نقشه باستان شناسی کشور چه قدر است؟

به گزارش جعبه مهر، رییس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مهمترین برنامه پژوهشکده باستان شناسی را تهیه و تدوین راهبردهایی برای بهینه سازی پایگاه اطلاعات داده های باستان شناسی در واحد نقشه باستان شناسی کشور اعلام نمود.

دور سرعت در تهیه نقشه باستان شناسی کشور چه قدر است؟

به گزارش خبرنگاران، روح الله شیرازی، بیان نمود: با تکمیل اطلاعات داده های باستان شناسی، تهیه نقشه باستان شناسی ایران روندی سریعتر و بهینه تر به خود می گیرد.

او به تشریح دستاوردهای این پژوهشکده در سال پژوهشی 97 - 96 بر پایه وظایف قانونی پرداخت و گفت: در حوزه برنامه ریزی و تدوین برنامه های سالانه، گروه های مختلف پژوهشی در پژوهشکده باستان شناسی برای بهینه سازی و ایجاد بستری مناسب و هدفمند برای پژوهش های آینده برنامه های مفصلی را تهیه و برای دریافت تصمیم های بالادستی ارائه نموده اند.

وی چنین رویکردی را نشان دهنده نگرشی کارشناسانه به برنامه های پژوهشی دانست و بیان نمود: ازمهمترین برنامه هایی که در سال های اخیر و خصوصا در بازه زمانی معین، تهیه و تدوین راهبردهایی برای بهینه سازی پایگاه اطلاعات داده های باستان شناسی در واحد نقشه باستان شناسی است.

او به تنظیمِ اسناد شناسنامه ای اشیاء اشاره و افزود: امیدوارم با تکمیل این روند در آینده شاهد تسریع در ثبت و ضبط اشیاء و روند مطالعه آنها باشیم.

شیرازی با اشاره به مقوله نظارت در این حوزه نیز گفت: براساس وظیفه حاکمیتی پژوهشکده باستان شناسی، یکی از مهمترین دستاوردهای این مرکز در بازه زمانی مورد نظر، اعمال نظارت بر طرح های پژوهشی، برنامه های پیشنهادی و آنالیز صلاحیت علمی افراد برای جذب در کادر هیئت علمی گروه های پژوهشی است.

به گفته او، در امسال اعمال نظارت بر روند فعالیت های میدانی برنامه های پژوهشی مشترک یکی از اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته است و پژوهشکده بر کیفیت گزارش های ارائه گردیده توسط پژوهشگران مختلف نظارت نموده و نواقص گزارش ها را برای بهبود روند گزارش نویسی متذکر گردیده است.

وی اضافه نمود: پژوهشکده باستان شناسی در سال پژوهشی 96-97 با صدور 180مجوز برای آنالیز های باستان شناسی، کاوش و گمانه زنی به منظور مشخص عرصه و پیشنهاد حریم، گمانه زنی استعلامی و مطالعات طرح های عمرانی نقش حاکمیتی و مدیریت علمی خود را در فعالیت های باستان شناسی کشور با نظارت بر اجرای برنامه ها ایفا نموده است.

رییس پژوهشکده باستان شناسی با بیان این که در حوزه اجرا به واسطه حضور کادر متخصص در بدنه پژوهشکده باستان شناسی، بخشی از توان این افراد در انجام آنالیز ها، کاوش ها و برنامه های مشخص عرصه و حریم به کار گرفته گردیده است، اضافه نمود: در این میان، انجام برنامه های نجات بخشی یکی از فعالیت های پر نگ پژوهشکده باستان شناسی است که اعضاء هیئت علمی و کارشناسان پژوهشکده در شرایط سخت اقلیمی اقدام به انجام برنامه های نجات بخشی نموده و دستاوردهای مهمی نیز به دست آورده اند.

شیرازی حمایت از پژوهشگران برای معرفی دستاوردهای پژوهشی در بخش معرفی را از دیگر اقدامات مهم پژوهشکده باستان شناسی دانست و اضافه نمود: چاپ و انتشار کتاب ها، مقالات و برگزاری نمایشگاه ها و شرکت در گردهمایی های مختلف توسط اعضای هیئت علمی و کارشناسان پژوهشکده نمونه هایی از مشارکت فعال پژوهشکده در معرفی دستاوردهایش است.

نبیره و نتیجه باستان شناسان امروزی می توانند شاید بتوانند کار نقشه باستان شناسی را تمام نمایند

به گزارش خبرنگاران، تهیه نقشه باستان شناسی را دکتر عزت الله نگهبان (پدر باستان شناسی ایران) از سال 1333 شروع کرد. او آن موقع برای تهیه نقشه، یک دستورالعمل ابتدایی به دست آورد و افراد زیادی را در کار دخیل کرد؛ اما پس از گذشت حدود 64 سال، پژوهشکده باستان شناسی همچنان شاید به میانه های رسیده باشد!

پس از نخستین اقداماتی که دکتر نگهبان برای تهیه نقشه باستان شناسی ایران انجام داد، حدود سال 1380، دکتر محمدرحیم صراف - باستان شناس - در این زمینه کارهایی کرد و تا زمان بازنشستگی، آن ها را ادامه داد؛ اما بعد از سال 1386، با تغییر پی درپی مدیران در این حوزه، اطلاعاتی که توسط این باستان شناس پیشکسوت تهیه گردیده بود، ناپدید شد!

گروه دیگری از سال 1388 به سرپرستی عباس مقدم - رییس سابق پژوهشکده باستان شناسی - مسوولیت تهیه این نقشه را برعهده گرفت؛ اما هیچ اطلاعی از گذشته، از جمله از تحقیقات دکتر صراف در اختیار نداشت. به همین دلیل، کار تهیه نقشه باستان شناسی تقریبا از صفر شروع شد.

به همین دلیل عباس مقدم، مسئول تهیه نقشه باستان شناسی ایران درششم خرداد سال 1393 تأکید کرد: با این وجود، جای خوشبختی است که پس از این همه سال، به این مرحله ابتدایی از تهیه نقشه باستان شناسی کشور رسیده ایم.

وی درباره پیش بینی زمان به خاتمه رسیدن پروژه تهیه نقشه باستان شناسی کشور، اظهار کرد: فرزند، نوه، نتیجه و نبیره من هم اگر روی تکمیل نقشه باستان شناسی کشور کار نمایند، این نقشه به خاتمه نمی رسد. پهنه ایران آن قدر وسعت دارد که نمی توان با چندبار کاوش باستان شناسی ادعا کرد که همه اطلاعات از محوطه تاریخی به طور کامل به دست آمده است. همیشه باید در حال اضافه نمودن اطلاعات درباره محوطه های تاریخی به این نقشه باشیم.

محدودیتی در تهیه نقشه باستان شناسی کشور نداریم

از سوی دیگر در اخرین اظهارنظرهایی که مستقیما در مورد تهیه نقشه باستان شناسی کشور از سوی مسئولان مطرح گردیده است، سید محمد بهشتی، رئیس وقت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در 16 اسفند سال 1394 بیان نمود: با وجود دشواری هایی که در پژوهشگاه با آن روبرو هستیم، هیچ محدودیتی در تهیه نقشه باستان شناسی کشور نداریم و هر چه در توان و امکان باشد، برای تحقق این امر فراهم می کنیم.

او حتی تکمیل نقشه باستان شناسی کشور را از اولویت های سال آینده -1395 - پژوهشکده باستان شناسی بیان نمود و گفت: با اینکه تاکنون نیز این حرکت مهم تلقی گردیده، اما به نظر می رسد در ردیف اقدامات دیگر جا گرفته است، بنابراین شایسته است که به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. در پژوهشگاه با مصادیق زیادی روبرو هستیم، اما در پژوهشکده باستان شناسی برای تهیه و تکمیل نقشه باستان شناسی هیچ محدودیتی نداریم و آنچه که در توان و امکان باشد، فراهم می کنیم.

اکنون بعد از گذشت حدود سه سال از صحبت های بهشتی، به نظر می رسد آن قدر محدودیت ها در پژوهشگاه میراث فرهنگی زیاد بوده که هنوزفرصت رساندن این پروژه به میانه های راه هم نرسیده است.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 332

به "دور سرعت در تهیه نقشه باستان شناسی کشور چه قدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دور سرعت در تهیه نقشه باستان شناسی کشور چه قدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید