سازمان نصر کشور خواهان شفافیت رگولاتوری

به گزارش جعبه مهر، سازمان نصر کشور از وزارت ارتباطات خواسته تا در راستای شفاف سازی آمار تایید نمونه تجهیزات فاوا توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را منتشر کند.

سازمان نصر کشور خواهان شفافیت رگولاتوری

تجهیزات شبکه باید طبق قوانین سازمان تنظیم مقررات ارتباطات تایید نمونه گردد و این تایید نمونه طبق آیین نامه ای انجام می گردد که 13 سال پیش در رگولاتوری تصویب شده است. بعضی اعضای کمیسیون شبکه سازمان نصر نسبت به این مصوبه انتقاداتی دارند و خواهان ایجاد بهبود شرایط واردات این تجهیزات شده اند. درحالی که اعضای سازمان نظام صنفی معتقدند رگولاتوری ناخواسته به قاچاق کالا، ورود کالای بی کیفیت، مشکل سرمایه در گردش و عدم پرداخت عوارض گمرکی دامن زده است.

حال سازمان نظام صنفی رایانه ای در نامه ای به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، خواهان ارائه آمار مربوط به روال تایید نمونه تجهیزات حوزه فناوری اطلاعات در 13 سال گذشته شده است. البته با گذشت چند ماه از این اظهارات، هنوز آیین نامه تصویب نشده تا تعیین گردد آیا مطابق با نظرات صنف و سازمان نصر است و یا همچنان مغایراتی وجود دارد.

آزاد معروفی رئیس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای پیش تر در مصاحبه با دیجیاتو ضمن انتقاد به فرایند فعالیت این آزمایشگاه ها گفته بود که شفافیتی پیرامون آزمایشگاه ها و نوع فعالیت آنها وجود ندارد و در همان زمان از رگولاتوری خواسته بود تا کارنامه سیزده ساله اش پیرامون فعالیت آزمایشگاه ها را منتشر سازد: رگولاتوری یک آماری برای سیزده سال اخیر دارد که ما از آنها می خواهیم این آمار را منتشر نمایند تا بفهمیم چند درصد دستگاه ها مشکل داشتند و چه مسئله ای داشتند. انتشار این گزارش می تواند یاری شایانی به واردات کالا و اصلاح فعالیت ها و ضوابط انجام داد.

به همین دلیل محمد باقر اثنی عشری رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در نامه ای به محمدجواد آذری جهرمی خواهان ارائه گزارش آمار مربوط به میزان تجهیزات آنالیز شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و همچنین میزان تجهیزات مردود در ارزیابی توسط آزمایشگاه های مورد تایید آن سازمان شده است. در این نامه آمده است:

به استحضار می رساند پیرو ارسال نامه هایی از سوی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و گذشت بیش از 9 ماه از درخواست های متعدد مکتوب و شفاهی نمایندگان این سازمان، به عنوان فراگیرترین تشکل مردم نهاد در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد ارائه آمار مربوط به روال تایید نمونه طی 13 سال اخیر، متاسفانه تا به امروز آماری از سوی سازمان مذکور ارائه و منتشر نشده است.

بدیهی است عدم ارائه آمار به بهانه هایی مانند حفظ حقوق متقاضیان از یک سو و انتشار ارائه آمار مستمر توسط نهادهایی مانند بانک مرکزی در مورد فهرست دریافت نمایندگان ارز که قطعاً دارای حساسیت بیشتری است از سوی دیگر، عدم توجه به این درخواست صنفی شائبه طرفداری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات از بعضی از آزمایشگاه های خاص و عدم وجود استقلال و بی طرفی را به ذهن متبادر می سازد.

اثنی عشری در ادامه نامه خود به فعالیت یک آزمایشگاه بخصوص اشاره نموده که تجهیزات امنیتی دارنده گواهینامه های بین المللی را رد نموده است و خواهان شفافیت در این زمینه شده است: ماحصل ارزیابی های غیرشفاف، ایجاد وقفه سه ماهه در استقرار تجهیزات در زیرساخت های حیاتی کشور بوده که به نوبه خود باعث افزایش بی رویه قاچاق شده که این خود ماهیتاً در تضاد با اهداف امنیتی و استانداردی است و توالی فساد در پی خواهد داشت.

رییس سازمان نصر کشور در خاتمه نامه خود با اشاره به کلیدواژه حق الناس و توجهی که جهرمی به این موضوع دارد، از او خواسته تا بر اساس سیاست گزارش به مردم در مورد عملکرد وزارت ارتباطات پیرامون تایید نمونه تجهیزات گزارشی شفاف ارائه کند: خواهشمند است دستور فرمایید تا در مورد ارائه آمار مربوط به میزان تجهیزات آنالیز شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و همچنین میزان تجهیزاتی که طی ارزیابی توسط آزمایشگاه های مورد تایید آن سازمان مردود شناخته شده اند، به تفکیک تجهیزات رادیویی و غیررادیویی و بر اساس نتایج آزمایش های صورت گرفته توسط هر آزمایشگاه، اقدام لازم مبذول گردد.

بعضی از اعضای کمیسیون نصر در مصاحبه با دیجیاتو گفته اند که در بعضی آزمایشگاه ها تست کالاها به جای اینکه ده روزه رخ دهد، نزدیک به دو ماه طول می کشد که این موضوع در کنار مسائل واردات گمرکی و طول کشیدن آن، ضربه بزرگی به فعالان بازرگانی این صنعت می زند. رئیس کمیسیون شبکه در این باره گفته بود: جدا از خواب پول این واردنمایندگان بحث بر سر اینست که بسیاری از پروژه های ملی منتظر این کالاها هستند و تاخیر در عرضه کالای مورد احتیاج هم فرایندهای ملی را دچار مشکل می سازد و هم جریمه هایی برای شرکت های واردنماینده شکل خواهد داد که بازهم ضرر مضاعفی برای آنها است.

منبع : دیجیاتو

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: آی تابناک
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6556

به "سازمان نصر کشور خواهان شفافیت رگولاتوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان نصر کشور خواهان شفافیت رگولاتوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید