سفر هیئت سیاسی بلاروس به قزاقستان

به گزارش جعبه مهر، رئیس شورای امنیت ملی بلاروس با سفر به نورسلطان با رئیس جمهور قزاقستان دیدار و مصاحبه کرد.

سفر هیئت سیاسی بلاروس به قزاقستان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از AKIpress، قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان با استانیسلاو زاس رئیس شورای امنیت ملی بلاروس در نورسلطان دیدار کرد.

توکایف با استقبال از سفر رئیس شورای امنیت ملی بلاروس به این کشور، بر اهمیت سازمان پیمان امنیت جمعی بر برقراری صلح در منطقه تاکید نمود.

استانیسلاو زاس نامزد پست دبیر کلی سازمان پیمان امنیت جمعی شده است و قرار است از 1 ژانویه 2020 این مقام را به دست بگیرد.

توکایف در این دیدار با تاکسد بر اهمیت سازمان پیمان امنیت جمعی برای قزاقستان، انتصاب آینده استانیسلاو زاس به عنوان دبیرکل این سازمان را عامل مهمی در ارتقای ظرفیت های این سازمان دانست.

استانیسلاو زاس نیز با تبریک پیروزی توکایف در انتخابات اخیر ریاست جمهوری قزاقستان برای وی آرزوی موفقیت کرد.

سازمان پیمان امنیت دسته جمعی یکی از سازمان های فعال نظامی و چندمنظوره در حوزه آسیای میانه و قفقاز است. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی توان سیاسی، مالی و نظامی فدراسیون روسیه کاهش یافت. روسیه به منظور بالابردن ظرفیت ها و متحد نگه داشتن کشورهای عضو پیشین، چنین سازمانی را پایه گذاشت. یکی از دیگر اهداف عمده سازمان پیمان امنیت دسته جمعی، محدود کردن زمینه گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و نفوذ ایالات متحده آمریکا در حوزه کشورهای همسایه و متحدان پیشین آن است. دولت روسیه می خواست با ایجاد ساختارهای جدید سیاسی، مالی و نظامی بازیگر اصلی در منطقه آسیای میانه و قفقاز باشد. کشورهای ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و روسیه در 15 مه 1992 با امضای توافقنامه ای این سازمان را پایه گذاری کردند. جمهوری آذربایجان در 24 سپتامبر 1993، گرجستان در 9 دسامبر 1993 و بلاروس در 31 دسامبر 1993 این پیمان را امضا نمودند و پیمان مذکور از 20 آوریل 1994 رسماً فعالیتش را شروع کرد. در 2 آوریل 1999 تنها شش کشور عضو، پروتکلی را مبنی بر تجدید پیمان برای پنج سال دیگر امضا نمودند. اما سه عضو دیگر (جمهوری آذربایجان، گرجستان و ازبکستان) از امضای این پروتکل خودداری کرده و از آن خارج شدند.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 2109

به "سفر هیئت سیاسی بلاروس به قزاقستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر هیئت سیاسی بلاروس به قزاقستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید