شتاب زیست فناوری کشور با شتابدهنده ها

به گزارش جعبه مهر، تهران- خبرنگاران- ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری در سال گذشته (97) درکنار فعالیت های مختلف خود با ایجاد 14شتابدهنده تخصصی، شتاب مضاعفی دربه ثمر رسیدن فعالیت های زیست فناوری کشور گرفت.

شتاب زیست فناوری کشور با شتابدهنده ها

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار علمی خبرنگاران، خوشبختانه فعالیت این ستاد در سالی که گذشت همچون سال های گذشته درخشان بوده، اقداماتی که درستاد زیست فناوری در سال 97 انجام شد بخشی در حوزه آموزش، بخشی درحوزه پژوهش و بخش دیگر در حوزه فراوری و تجارت بوده است.

دکتر مصطفی قانعی دبیرستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت و گو با خبرنگار علمی خبرنگاران در مورد عملکرد این ستاد در سال گذشته اضافه کرد: سال گذشته خوشبختانه در زمینه فراوری از12 محصول نیمه صنعتی بیوتکنولوژی که 2 سال قبل بر روی آن سرمایه گذاری شده بود، رونمایی کردیم.

*** ایجاد 14 شتابدهنده زیست فناوری

وی با اشاره به اینکه ایجاد شتابدهنده های بیوتکنولوژی دردستور کار ستاد از سال های گذشته بوده است، اضافه کرد: در سال 97 ،14شتابدهنده تخصصی زیست فناوری با حمایت ستاد ویژه توسعه زیست فناوری ایجاد شده است، این شتابدهنده ها در زمینه دارو، واکسن، پروبیوتیک، آرایشی بهداشتی و تجهیزات پزشکی فعالیت دارند.

قانعی اعلام کرد: در سالی که گذشت 9 شتابدهنده در زمینه دارو در بخش داروهای نوترکیب، کیت تشخیصی، سلامت الکترونیک، داروهای پیشرفته و نانو دارو در استان های ارومیه، البرز، شیراز، تهران و گلستان ایجاد شده اند. همچنین دو شتابدهنده در زمینه پروبیوتیک انسانی و استارتر لبنی در تهران، یک شتابدهنده در زمینه واکسن در البرز، یک شتابدهنده آرایشی بهداشتی در زمینه فراوری محصولات آرایشی و بهداشتی بر پایه متابولیت های طبیعی و مید زیستی (جایگزین شیمیایی) و یک شتابدهنده تجهیزات پزشکی در تهران اجرا شده است.

وی یادآورشد: سال جاری علاوه براینها شتابدهنده تبریز نیز راه اندازی شده و در شتابدهنده شیراز از سال آینده شرکت ها مستقر خواهند شد و محصولات جدید در حوزه بیوتکنولوژی ارایه می دهند.

*** فراوری داروهای ارز بر با یاری شتابدهنده ها

وی اعلام کرد: درسال 97 با حمایت معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، قرارداد فراوری داروهای وارداتی پیشرفته و بیو با بودجه معاونت در مورد کاهش ارزبری داروهای وارداتی منعقد شد، در این خصوص شتابدهنده مواد اولیه و نیزشتابدهنده جدید برای فراوری داروهای بیو در استان البرز راه اندازی شده است که با فراوری این محصولات، ارزبری برای سال آینده و نیز 2 سال آینده نخواهیم داشت.

*** افزایش 50 درصدی کودهای زیستی

دکتر قانعی اعلام کرد: در سال 97 با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، بخش نامه استفاده از کودهای زیستی ابلاغ شد و امید می رود که تا سال آینده کودهای بیولوژیک سهم خوبی در بازار به جای کودهای شیمیایی به خود اختصاص دهند. در حال حاضر یک درصد از کودهای زیستی در کشور استفاده می گردد، در صورتی که یش بینی می گردد سال آینده 50 درصد کشاورزان بتوانند از این کود استفاده نمایند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه فناوری کود فسفاته درکشور به نتیجه رسیده، یادآور شد: کود فسفات یکی از واردات اصلی کشوراست ودر حال حاضر فناوری فراوری آن در کشور به روش بیو نتیجه داده و امید است سال آینده این محصول سهم عمده ای از استفاده ازمواد شیمیایی را با بیولوژیک جایگزین کند.

*** پرداختن 30 دانشگاه به موضوع بیوتکنولوژی

قانعی بیان داش : در زمینه پژوهش و حمایت از مقالات در این ستاد، مثل سال های قبل حمایت از مقالات تراز اول ادامه پیدا کرده است و حمایت از پروژه ها اجرا شده، کار جدی که در حوزه پژوهش در سال 97 در این ستاد انجام شد، تقسیم کار ملی با 30 دانشگاه است که در قالب قرارداد دو جانبه با موضوعات مربوط به بیوتکنولوژی بسته شده است.

وی گفت: موضوعات مربوط به بیوتکنولوژی را دربین دانشگاه ها تقسیم کرده ایم و به هردانشگاهی یک ماموریت داده شده که در یک حوزه خاص بیوتکنولوژی ورود پیدا کند. تا کنون هردانشگاه 3 ماموریت را قبول کرده است، امیدواریم درسال 98 دانشگاه های باقی مانده برروی موضوعاتی که همراستا با فعالیت دانشگاه خود است ورود پیدا نمایند و به زنجیره فراوری متصل شوند.

وی گفت: آنچه که انتظار می رفت از تقسیم کار ملی برای نخستین بار در حوزه بیوتکنولوژی اجرا شده است. در این برنامه سازمان مدیریت به ما یاری می نماید که هر دانشگاهی که ماموریتی قبول کرده، اعتبارات متناسب آن را ازسازمان مدیریت دریافت کند.

*** برگزاری دومین کا رسوق مهندسی ژنتیک

وی درخصوص دیگر برنامه های آموزش وترویج این ستاد در سال 97 اعلام کرد: کارسوق مهندسی ژنتیک، برنامه ویژه ای است که در راستای آشنایی دانش آموزان برگزیده با اهمیت و کاربردهای زیست فناوری و با حمایت ستاد توسعه زیست­فناوری و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و پژوهشگران جوان توسط گروه پویا پژوهان بسپار طی دو سال گذشته برای دانش آموزان 28 استان کشور برگزار گردیده است.

وی ادامه داد: از اهداف این برنامه آشنا نمودن دانش آموزان با فناوری های نوین به ویژه حوزه های مختلف زیست فناوری هست. انجام فعالیت های تیمی و کسب مهارت­های پژوهشی از دیگر اهداف این برنامه است.

قانعی اظهارکرد: دوره حضوری دومین کارسوق مهندسی ژنتیک ویژه دانش­آموزان پایه هشتم و نهم مدارس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و پژوهشگران جوان در سال 97 در استان های آذربایجان شرقی، تهران، سمنان، فارس، کرمانشاه و سمنان برگزار گردید. در این کار سوق 1648 دانش آموز در قالب 412 گروه 4 نفره از 28 استان کشور در دوره غیرحضوری شرکت کرده و بعد از پشت سر گذاشتن یک آزمون، 151 گروه (604 دانش آموز) برای شرکت در دوره حضوری انتخاب شدند.

وی در انتها با اشاره به اینکه در حال حاضر 500 شرکت دانش بنیان در این حوزه فعالیت دارند گفت: این ستاد در نظر دارد در سال 98 در کشور 8 واکسن انسانی، 17 واکسن دام و طیور، 50 ماده اولیه دارویی و 14 داروی بیولوژیک فراوری کند که با فراوری این اقلام دارویی، حدود 375 میلیون دلار صرفه جویی ارزی در کشور صورت می گیرد و برای 830 نفر نیز اشتغال ایجاد خواهد شد.

علمی ** 9340**1485

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 1474

به "شتاب زیست فناوری کشور با شتابدهنده ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شتاب زیست فناوری کشور با شتابدهنده ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید