علت تغییر رنگ ادرار چیست؟

به گزارش جعبه مهر، روزیاتو/ رنگ طبیعی ادرار بسته به مقدار آبی که می نوشید، از زرد کمرنگ تا کهربایی پررنگ متغیر است. رنگدانه ای به نام اوروکروم و همینطور میزان رقیق یا غلیظ بودن ادرار سبب می شود ادرار به این رنگ درآید.

علت تغییر رنگ ادرار چیست؟

مصرف مایعات باعث کم شدن رنگدانه های زرد موجود در ادرار می شود، پس هر چه آب بیشتری بنوشید ادرار شما رنگ شفاف تری پیدا می کند. اگر هم آب کمتری بنوشید ادرارتان پررنگ تر خواهد شد. کم آبی شدید بدن می تواند باعث شود ادرار به رنگ کهربایی درآید.

رنگدانه ها و دیگر ترکیبات موجود در بعضی مواد غذایی و داروهای بدون نسخه و تجویزی هم می توانند رنگ ادرار را تغییر دهند. تغییر رنگ ادرار می تواند نشانه یک بیماری هم باشد.

در ادامه می خواهیم ببینیم تغییر رنگ ادرار چه دلایلی می تواند داشته باشد و چه زمانی مراجعه به پزشک ضروری است.

علل تغییر رنگ ادرار

علت تغییر رنگ ادرار اغلب مصرف بعضی داروها، مواد غذایی یا رنگ های خوراکی است. با این حال، در بعضی موارد، تغییر رنگ ادرار می تواند به دلیل بعضی مسائل جسمی باشد.

دسته بندی زیر در مورد رنگ های مختلف ادرار تقریبی است چون آن چیزی که برای شما قرمز به نظر می رسد ممکن است در نظر فرد دیگری نارنجی باشد.

ادرار قرمز یا صورتی

ادرار قرمز برخلاف ظاهر نگران کننده اش لزوماً نشانه مسأله جدی ای نیست. علت قرمز یا صورتی شدن ادرار می تواند موارد زیر باشد:

خون: عواملی که می توانند باعث ادرار خونی (هماچوری) شوند عبارتند از عفونت مجرای ادرار، بزرگ شدن پروستات، تومورهای سرطانی و غیر سرطانی، کیست های کلیوی، دویدن زیاد، و سنگ کلیه یا مثانه.

مواد غذایی: لبو، تمشک و ریواس از جمله مواد غذایی ای هستند که می توانند ادرار را به رنگ قرمز یا صورتی درآورند.

داروها: ریفامپین (ریفادین، ریفاکتین) نوعی آنتی بیوتیک که اغلب برای درمان سل استفاده می شود می تواند رنگ ادرار را به نارنجی متمایل به قرمز درآورد. فنازوپیریدین (پیریدیوم) هم همین گونه است، دارویی که مسائل مجرای ادرار را از بین می برد. این مسأله در مورد داروهای ملین حاوی گیاه سنا هم صدق می کند.

ادرار نارنجی

علت نارنجی شدن ادرار می تواند موارد زیر باشد:

داروها: داروهایی که می توانند ادرار را به رنگ نارنجی درآورند عبارتند از داروی ضد التهاب سولفاسالازین (آزولفیدین)، فنازوپیریدین (پیریدیوم)، بعضی ملین ها، و بعضی از داروهای شیمی درمانی.

مسائل جسمی: در بعضی موارد، ادرار نارنجی می تواند نشانه وجود مسئله ای در کبد یا مجرای صفراوی شما باشد، به ویژه اگر رنگ مدفوع تان هم کمرنگ شده باشد. کم آب شدن بدن، که می تواند باعث پررنگ شدن ادرار شود و غلظت رنگ آن را بسیار بیشتر کند هم می تواند ادرار شما را به رنگ نارنجی درآورد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: همگردی
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6017

به "علت تغییر رنگ ادرار چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت تغییر رنگ ادرار چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید