فراوانی آب و بحران بی آبی در مزارع و شالیزارهای رضوانشهر

به گزارش جعبه مهر، علیرغم بارش های بسیار و رودخانه های پرآب در رضوانشهر و پره سر، به دلیل نبود زیرساخت های لازم و سوء مدیریت، همچنان مشکل کمبود آب، بخش کشاورزی این شهرستان را به مخاطره انداخته است.

فراوانی آب و بحران بی آبی در مزارع و شالیزارهای رضوانشهر

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، سیلاب های فروردین 99 و رودخانه های خروشان اعم از شفارود، تیزرود، لفارود، اردجان و دیناچال در سطح مناطق رضوانشهر و پره سر در غرب گیلان، موجی از مسروری در میان کشاورزان و شالیکاران این مناطق بهراه انداخته بود.

کشاورزان بر این باور بودند که دوران خشکسالی گذشته و می توانند آسوده خاطر زمین های زراعی خود را آبیاری نمایند اما اینک که فصل کشت و کار شده، نگران خراب شدن خزانه های برنج هستند که بر اثر نبود آب، تاریخ مصرف این خزانه ها در حال سپری شدن است.

عضو شورای اسلامی روستای چران بخش پره سرگفت: با گذشت یک ماه از سال 99 و در حالی که باید فصل نشا برنج را در زمین های کشاورزی شروع می کردیم، به دلیل تخریب سر دهنه رودخانه، قادر به انتقال آب به اراضی کشاورزی نیستیم، حال آنکه رودخانه ها دارای آب فراوان هستند که در طول شبانه روز به صورت هرز وارد دریا می گردد.

حامد فقیری اضافه نمود: چندین روز منتظر تصمیم مسئولان اداره امور آب غرب نزدیک برای ترمیم و بازسازی سردهنه های کشاورزی بودیم تا با اعزام دستگاه های مربوطه اقدام به راهنمایی آب به سمت اراضی کشاورزی نمایند، ولی هیچ خبری از این مقامات نشد.

فقیری گفت: ناگزیر تصمیم گرفتیم خود از محل جمع آوری یاری های مردمی، یک دستگاه بیل میکانیکی اجاره کنیم تا نسبت به ترمیم و بازسازی سر دهنه تخریب شده ناشی از سیلاب های اخیر اقدام کنیم.

یکی از کشاورزان بخش پره سرگفت: اکنون خزانه های برنج ما برای نشا آماده شده ولی نبود آب موجب شده که نتوانیم زمین های کشاورزی را شخم بزنیم.

بهروز نصیری اضافه نمود: رودخانه های منطقه دارای آب فراون است و وجود این حجم آب در این فصل کم سابقه است و در حالی که هیچ اراده ای از سوی مسئولان برای ترمیم و بازسازی سردهنه ها وجود ندارد.

رئیس اداره آبیاری رضوانشهر هم ضمن تایید مسائل موجود در زمینه ترمیم و بازسازی سردهنه های کشاورزی این شهرستان اعلام کرد: رضوانشهر و پره سر با داشتن رودخانه های خروشان و سیلابی، دارای حدود 40 سردهنه اصلی است که هماره با طغیان آب و جاری شدن سیل در این رودخانه ها، سردهنه ها نیز تخریب و ازبین می رود.

مولانا مسرور اضافه نمود: پراکندگی و فاصله زیاد این سردهنه های کشاورزی احتیاج به چندین دستگاه ماشین آلات راه سازی از قبیل بیل میکانیکی، لودر و بولدوزر است تا در سریع ترین زمان ممکن بتوان این ترمیم و بازسازی ها را انجام داد.

وی اعلام کرد: اکنون از مجموع حدود 40 سردهنه کشاورزی موجود، تنها 20 مورد بازسازی شده و بقیه هنوز بدلیل کمبود دستگاه های مربوطه در نوبت هستند تا این مسائل برطرف گردد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گیلان نیز گفت: اکنون به دلیل کمبود امکانات و دستگاه های راه سازی از قبیل بیل میکانیکی و بولدوزر این مسائل در سطح شهرستان های غرب گیلان وجود دارد.

مهندس مرتضی میرزایی اضافه نمود: با هماهنگی و رایزنی های بعمل آمده و تأمین اعتبار لازم از محل منابع اقتصادی و تنخواه تحت اختیار از سوی این معاونت طی دو سه روز آینده و با به کارگیری ماشین آلات سنگین، این مسائل برطرف خواهد شد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 5821

به "فراوانی آب و بحران بی آبی در مزارع و شالیزارهای رضوانشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوانی آب و بحران بی آبی در مزارع و شالیزارهای رضوانشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید