قتل عام بلوط ها در سی سخت

به گزارش جعبه مهر، زهرا رفیعی-خبرنگار:جاده یاسوج به سی سخت با کشتار بلوط های چند صد ساله توسط پیمانکار راهسازی تعریض می شود.

قتل عام بلوط ها در سی سخت

اعتراضات فعالان محیط زیست منطقه به ساخت این جاده سال هاست مانع از شروع پروژه شده بود اما پیمانکاران اخیرا و به سرعت هزاران درخت را قطع کردند.

آنها پرتردد بودن جاده حادثه خیز را بهانه این کار کرده اند؛ درحالی که به گفته محلی ها این جاده در شلوغ ترین حالت که روزهای تعطیل تابستانی است، ترافیک روانی دارد. درختان بلوط در شرایطی قطع شدند که به اعتقاد کارشناسان ارزش اقتصادی هر اصله بلوط برای طبیعت 200میلیون تومان است و با در نظر دریافت قطع 10هزار اصله درخت در پروژه تعریض جاده سی سخت دو هزار میلیارد تومان خسارت به منابع طبیعی کشور وارد شده است.

  • قطع هزاران اصله بلوط در 30 کیلومتر

بخش شاقتصادی این جاده در پارک ملی دنا که ذخیره گاه زیست کره است قرار گرفته است. امید سجادیان دبیر شبکه تشکل های محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت وگو با خبرنگاران می گوید: سی سخت شهر کوچک پرشیبی است که ظرفیت تعداد زیاد گردشگر را ندارد. چهاربانده کردن جهت دسترسی به این شهر در شرایطی که جهت یاسوج به شیراز وضعیت مطلوبی ندارد، عجیب است. برای تعریض این جهت 30کیلومتری با یک حساب سر انگشتی حداقل 15-10هزار درخت بلوط تنومند بریده شده است. این جاده ترانزیت نیست که نیاز به چهار بانده شدن داشته باشد. شهر بن بستی نیست و مسافران اصفهان از یاسوج به این شهر می روند.

وی با اشاره به اینکه چندین بار به تعریض این جاده اعتراض شده است گفت: سال گذشته اعتراض ها منجر به توقف پروژه شد. بخشی از این جهت در دنای شرقی در اختیار سازمان محیط زیست است و بخشی از آن مربوط به منابع طبیعی است. ولی اجازه قطع درخت به هر حال جزو اختیارات منابع طبیعی است. آنها مدعی هستند که هیچ مجوزی برای قطع درخت نداده اند.

پوشش انبوه درختان بلوط در این منطقه از زاگرس مثال زدنی است. صعب العبور بودن منطقه دست اندازی به آن را سخت کرده است، اما به نظر می رسد که پیمانکاران دسترسی ویژه به این منطقه دارند. امید سجادیان با اشاره به اینکه برخی از درختان قطع شده چند صد ساله اند، گفت: ارزش اکولوژیک جنگل های بلوط بسیار بالاست؛ جنگل های پارک ملی دنا یازدهمین ذخیره گاه زیست کره ایران است که گونه های در معرض خطر پلنگ، خرس، کل و بز در آن زندگی می کنند. این منطقه به لحاظ گیاهان دارویی از مناطق بکر کره زمین به حساب می آید.

این فعال محیط زیست گفت: آنچه برای جذب توریست تبلیغ می شود بیشتر برای گردشگری انبوه است. کسی برای گردشگری طبیعت نمی آید. زمینه برای آموزش جامعه محلی فراهم نیست. به طوری که در محدوده حفاظت شده بومیان جاده سازی می کنند و کسی پیگیری نمی کند. به نظر من جاده نیاز به تعریض نداشت و می شد با اقدامات ایمن سازی نقاط حادثه خیز جلوی مرگ درختان بلوط را گرفت. طی کردن جهت یاسوج به سی سخت که یکی از زیباترین جاده های ایران است، با سرعت بیشتر احتمال تصادف را بیشتر می کند. برای گردشگر طی کردن طولانی تر این جهت، آن هم 10دقیقه بیشتر جذاب تر است. به قول یکی از روستاییان پولی که از راه فروش زغال این درخت ها به دست پیمانکار آمده از کل پروژه تعریض بیشتر است.

  • بازی با اعداد

محسن جعفری نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد توپ را در زمین مدیران قبلی انداخت و گفت که این جاده در سالیان قبل مجوز گرفته و نظارت بر تعداد و وضعیت درختان بر عهده اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است. درحالی که منظور او همین سال 97است. تخریب تعداد زیادی از بلوط ها به بهانه تعریض جاده در شرایطی اجرا شده است که رشد درخت بلوط طولانی و کند است و در بهترین حالت درصورت مهیا بودن شرایط کامل، 3 تا 4 سانت در هر سال رشد می کند.

جواد رحیمیان، مدیرکل منابع طبیعی شهرستان بویر احمد در گفت وگو با خبرنگاران گفت: در جهتی که تحت نظارت ماست یک درخت هم قطع نشده است. تعداد درختی که از نظر ما قطع شده 700تاست. محدوده تنگ گنجه ای به سمت شمال تا سی سخت محدوده حفاظت شده است. جنوب جاده در اختیار سازمان جنگل هاست. ما هنوز مجوزی برای قطع درخت در محدوده خود نداده ایم ولی برآوردهای اولیه مان نشان می دهد که کلا 300 تا 350 اصله درخت در محدوده بویراحمد برای پروژه باید قطع شود. البته تعداد رو به افزایش است. در نهایت در مورد قطع کردن این درختان یا کمیته فنی اداره کل یا سازمان جنگل ها تصمیم می گیرد.

فعالان محیط زیست تعداد درختان قطع شده را 10تا15هزار اصله درخت محاسبه کرده اند، اما رحیمی، مدیرکل منابع طبیعی شهرستان بویراحمد اختلاف نظر بر سر تعداد درختان قطع شده را نحوه محاسبه آن می داند. او در این باره گفت: مبنای شمارش درختان بلوط از نظر ما جست گروه است. در هر جست گروه ممکن است 15تا 20جست 10تا 15سانتی وجود داشته باشد. مردم عادی این جست ها را یک اصله درخت به حساب می آورند؛ درحالی که از نظر ما یک جست است که از یک ریشه منشعب شده است.

  • ما هم مخالفیم

وی با اعلام مخالفت خود با تعریض جاده یاسوج به سی سخت گفت: من چندین نوبت برای ایمن کردن جاده در جلسات خواسته ام به جای آن پل و تونل احداث شود ولی آقایان نپذیرفتند. تخصص من البته جاده سازی نیست ولی به نظرم این جاده نیاز به 4 بانده شدن نداشت. ارزش اکولوژیک درختان زاگرس بسیار بالاست. این جنگل ها 13هزار سال سابقه حضور در زاگرس دارند. نوع جنگل هایی که در منطقه ده برآفتاب جایی که در آن جاده تعریضی عبور می کند به اصطلاح ما جنگل شناسان دانه زاد است و از بذر به وجود آمده. این، ارزش جنگل را چندین برابر می کند. ضمن اینکه این جنگل ها جزو ذخایر ژنتیک است و باعث تثبیت کربن می شود.

هر درخت حداقل 5تن وزن دارد و مانع پخش شدن کربن در محیط زیست می شود. درختان بلوط زاگرس ذخایر ارزشمندی است که متأسفانه با این روند نقش خود را در کنترل آلودگی هوا و جذب توریست از دست می دهد. ازبین رفتن این درختان باعث تخریب خاک و راه افتادن رواناب ها با کوچک ترین بارندگی می شود.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 3032

به "قتل عام بلوط ها در سی سخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قتل عام بلوط ها در سی سخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید