لزوم تدوین دو واحد درسی آشنایی با تاریخ پزشکی ایران

وزیر بهداشت گفت: باید دانشجویان علوم پزشکی را از گرفتاری بی خویشتنی نجات دهیم و با مفاخر و مشاهیر تاریخ پزشکی ایران از جمله ابن سینا بیشتر آشنا کنیم.

لزوم تدوین دو واحد درسی آشنایی با تاریخ پزشکی ایران

به گزارش خبرنگاران، دکتر سعید نمکی در بازدید از موزه و مرکز اسناد و مطالعات علمی فرهنگی دکتر نورانی وصال شیراز،ضمن بیان این مطلب گفت: باید کوشش کنیم که این موزه و مرکز اسناد ارزشمند بتواند با سایر موزه های به ویژه موزه تاریخ علوم پزشکی تهران اشتراک گذاری اطلاعات داشته باشد.

وی توضیح داد: در محدوده استان فارس و استان های مجاورش، تعداد قابل توجهی کتب تاریخی و اسناد نزد مردم وجود دارد که می توان آنها را به وسیله فراخوان جمع آوری و نگه داری کرد.

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم تدوین دو واحد درسی آشنایی با تاریخ بزرگان کشور برای تدریس در دانشگاه های علوم پزشکی، گفت: البته کتاب ها، رساله ها و اسنادی از ابوعلی سینا در سراسر جهان وجود دارند که هنوز به زبان عربی هستند و باید آنها را به فارسی برگردانیم در حالیکه در کشورهای دیگر، شناخت بیشتری از ابوعلی سینا دارند بنابراین گردآوری تاریخ ابن سینا، خیلی مهم است.

دکتر نمکی اظهار داشت: باید مبانی علمی طب ایرانی را از مبانی خرافی آن جدا کنیم و با طب روز بسنجیم. توصیه های ابوعلی سینا در خصوص آب، هوا، غذا، بهداشت محیط و سلامت روان، مبنای علمی قابل استنادی دارند که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

وی با بیان اینکه باید به جای طبیب، حکیم تربیت کنیم، اضافه نمود: اطبای قدیم، حکیم بودند اما متاسفانه امروز دانشجویان را تک بعدی تربیت می کنیم و جنبه های هنری، عرفانی و فلسفی را در بین آنها از بین می بریم.

وزیر بهداشت گفت: شعار ما در وزارت بهداشت این است که هر خانه باید یک پایگاه سلامت باشد و برای جامعه محور کردن آموزش پزشکی به دنبال این هستیم که مسئولیت سلامت هر 5 تا 10 خانواده را به یک دانشجوی پزشکی واگذار کنیم تا درگیر مسائل خانواده شوند البته در شرایط کنونی و برای ارتقای سلامت دهان و دندان، نیازمند دندانپزشک خانواده نیز هستیم.

به گزارش وبدا، دکتر علی بهادر رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این بازدید، اولویت فعالیت در حوزه طب سنتی را فعالیت های پژوهشی خواند و گفت: پس از تقویت این امر می توان به سمت راه اندازی کلینیک ها و فعالیت های درمانی حرکت کرد.

وی اضافه نمود: مراکزی مانند موزه دکتر نورانی وصال باید در دسترس عموم قرار گیرد و همه اقشار، به ویژه دانش آموزان و دانشجویان با تاریخ پزشکی آشنا شوند. وزیر بهداشت در این بازدید ضمن دیدار با مسوولان موزه و مرکز اسناد و مطالعات علمی و فرهنگی دکتر نورانی وصال و گفت و گو پیرامون بخش های مختلف این مرکز، از موزه مشاهیر پزشکی فارس دیدن کرد.

در این بازدید، فعالیت های موزه و مرکز اسناد دکتر نورانی وصال، نقش این مرکز در ارتقای دانش دانشجویان و اساتید و پژوهش های مرتبط با تاریخ پزشکی و تبیین تاریخچه پزشکی فارس، نشست های ماهیانه طب ایرانی، انتشارات موزه و مرکز اسناد، برنامه های پیش رو برای آینده، چالش ها و موانع این حوزه، به وزیر بهداشت معرفی گردید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "لزوم تدوین دو واحد درسی آشنایی با تاریخ پزشکی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم تدوین دو واحد درسی آشنایی با تاریخ پزشکی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید