مراقب موج پنجم کرونا باشیم، مبادا بار سفر ببندیم

به گزارش جعبه مهر، چند روز دیگر ماه رمضان به پایان می رسد و شاید دوباره عده ای از هموطنان قصد سفر کنند، اگر چنین پیش فرضی به واقعیت تبدیل شود، باید منتظر موج دیگری باشیم که می تواند سخت تر از موج چهارم باشد.

مراقب موج پنجم کرونا باشیم، مبادا بار سفر ببندیم

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، به نقل از مهر، هنوز روزهای پایانی سال 99 را فراموش نکرده ایم که بیماری کرونا چگونه داشت کنترل می شد و تخت های بیمارستانی از بیماران کرونایی خالی شده بود. اما، به یکباره و با هجوم مردم به سمت خریدهای شب عید و بعد از آن شروع سفرهای نوروزی، همه معادلات را به هم ریخت و ناگهان شاهد بروز موج چهارم کرونا بودیم. موج سهمگین بیماری باعث شد تا تخت های کرونایی و غیر کرونایی در شهرهای قرمز و نارنجی در اشغال بیماران مبتلا به کووید 19 درآیند و این گونه بود که بعد از گذشت 45 روز از سال 1400، همچنان شاهد ترکش های موج چهارم کرونا در کشور هستیم.

این در حالی است که در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان قرار داریم و این احتمال هست که اولین مسافرت پس از سال نو، در تعطیلات عید فطر رقم بخورد. اگر چنین پیش فرضی به واقعیت تبدیل شود، باید منتظر موج دیگری باشیم که می تواند حتی سخت تر از موج چهارم کرونا باشد.

کیوان گوهری مقدم رئیس بخش ریه و ICU داخلی بیمارستان شریعتی گفت: در موج چهارم رفتار غیرقابل پیش بینی و متفاوتی را از بیماری شاهد بودیم و تنها با یک معیار پاراکلینیک نمی توان بیماری را مدیریت کرد.

در همین حال، پیام طبرسی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به پیامدهای منفی عدم جلوگیری از مسافرت های نوروزی و عدم اعمال محدودیت ها در شیوع بیماری، گفت: اگر در دو هفته تعطیلات نوروز محدودیت ایجاد می شد مطمئناً شرایط ما بهتر از شرایط کنونی بود.

وی با بیان اینکه از اول فروردین 1400 شاهد هجوم بیماران به اورژانس بیمارستان ها بودیم، افزود: اگر در حال حاضر نیز محدودیت ها را اعمال کنیم اتفاق خاصی در این موج نخواهد افتاد و این موج دو ماه طول خواهد کشید، زیرا تجربه نشان داده است زمانی که یک موج شروع می شود دو ماه طول می کشد، تنها می توان با انجام برخی اقدامات ارتفاع موج را تا حدی کم کرد اما در خود موج نمی توان تغییری ایجاد کرد.

این در حالی است که باید بدانیم متأسفانه یکی از چالش ها و مسائل پیش رو برای کنترل بیماری کرونا در کشور، خروج افراد کرونا مثبت از قرنطینه است. به طوری که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، عنوان داشته است که در دو ماه گذشته بیش از 40 هزار نفر از مبتلایان مثبت که قرنطینه بوده اند، نقض قرنطینه کرده اند و این افراد همانند یک بمب ویروسی در جامعه می چرخند.

حالا اگر احتمال بدهیم تعدادی از مسافران تعطیلات عید فطر، افراد کرونا مثبت باشند، باید نگران این سفرها بود. در همین حال، شرایط کرونایی کشور به گونه ای نیست که بخواهیم بار سفر ببندیم.

به گفته ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، مردم باید یک اصل را رعایت کنند و آن اصل رعایت فاصله گذاری و دستورالعمل های بهداشتی است.

وی افزود: مردم خودشان را درگیر و اسیر نام ها نکنند نگرانی اصلی ما از ویروس آفریقایی بیش از باقی انواع ویروس کرونا است، زیرا تجربیاتی که در عرصه بین المللی مشاهده می شود ویروس آفریقایی حتی از ویروس هندی و برزیلی از جهش های پیچیده تر و مقاومت بیشتر در مقابل درمان برخوردار است. این ویروس فعلاً در مقابل واکسن ها از مقاومت بیشتری برخوردار است، ولی آنچه از مردم درخواست می شود فقط و فقط رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی است.

حالا که شاهد مواردی از ویروس های آفریقایی و هندی در کشور هستیم و اینکه سوش غالب نیز ویروس انگلیسی است، باید خیلی مراقب بود که گرفتار ویروس کرونا نشویم.

تجربه موج چهارم کرونا نشان داد هر بار که گرفتار یکی از موج های بیماری می شویم، شرایط برای کشور از هر لحاظ سخت و بغرنج می شود. ایجاد محدودیت هایی که مشاغل را تهدید می کند و در پی آن، ازدحام بیمار در بیمارستان ها باعث سخت تر شدن کار مدافعان سلامت و کادر بهداشت و درمان می شود و همین این موارد در کنار مرگ هایی که اتفاق می افتد، روزهای تلخی را رقم می زند.

بنابراین، مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین وزارت بهداشت، باید از حالا هشدارهای لازم را بدهند تا مبادا گرفتار موج پنجم کرونا شویم.

اخبار گروه سایر رسانه ها صرفا بازنشر اخبار سایت ها و خبرگزاری هاست و خبرنگاران هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10049

به "مراقب موج پنجم کرونا باشیم، مبادا بار سفر ببندیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراقب موج پنجم کرونا باشیم، مبادا بار سفر ببندیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید