نتایج دیدارهای اطلاح طلبان در شورای نگهبان ، انتقاد از رهبری باعث رد صلاحیت می گردد؟

به گزارش جعبه مهر، سخنگوی شورای نگهبان درباره حضور روزهای اخیر بعضی چهره های اصلاح طلب در شورای نگهبان گفت: اگر شما حضور افراد در شورای نگهبان را چانه زنی برای تایید صلاحیت قلمداد کنید، خیر این طور نیست.

نتایج دیدارهای اطلاح طلبان در شورای نگهبان ، انتقاد از رهبری باعث رد صلاحیت می گردد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از تسنیم، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان پیش از ظهر امروز شنبه 30 آذر در نشست خبری در پاسخ به این سؤال که نشست بعضی چهره های اصلاح طلب نظیر عارف و انصاری با شورای نگهبان به چه منظور بوده است، گفت: دوستان و شخصیت های مختلفی درخواست دیدار با شورای نگهبان را همواره داشته اند و این یک رویه جاری است و در گذشته هم رخ داده است.

وی اضافه نمود: آقایان عارف، انصاری و خرازی و دوستان دیگر هم به شورای نگهبان آمدند و هر وقت درخواستی باشد و لازم باشد که توضیحاتی را بخواهند، پاسخ داده گردد، ما آمادگی داریم.

سخنگوی شورای نگهبان افزود : این جلسات منحصر به گروه های اصلاح طلب نیست و از گروه های دیگر هم جلساتی با شورای نگهبان دارند.

کدخدایی همچنین در پاسخ به این سئول که آیا نشست های چهره های اصلاح طلب با شورای نگهبان در راستای رایزنی با این شورا در جهت تایید صلاحیت است، گفت : اگر شما حضور افراد در شورای نگهبان را چانه زنی برای تایید صلاحیت قلمداد کنید، خیر این طور نیست و ملاک شورای نگهبان رعایت مر قانون است.

وی ادامه داد: در این جلسات فرایندهای قانونی برای تایید صلاحیت ها با چهره های سیاسی مطرح شد و آقای عارف هم تأکید کرد که داوطلبان انتخابات مجلس حتماً باید مراحل قانونی را طی نمایند.

سخنگوی شورای نگهبان ضمن ارائه گزارشی از فرایند تصویب و آنالیز مصوبات مجلس اظهار کرد: طرح استفساریه بند 2 ماده 2 قانون مالیات مستقیم مغایر اصل 73 قانون اساسی شناخته شده و برای اصلاح ارجاع داده شد.

وی اضافه نمود: لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری-صنعتی از نظر ما از سوی دولت بسیار تغییر نموده به همین دلیل اعضا آن را مغایر قانون اساسی دانستند از این ما در شورا بر این باوریم که این لایحه باید ایراداتی که دارد برطرف گردد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به تصویب چند اساسنامه در شورای نگهبان توضیح داد: اساسنامه شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از سوی شورای نگهبان دارای ایراداتی بود که اعضای شورا خواستار برطرف ابهامات از آن شدند.

کدخدایی با بیان اینکه هیئت های اجرایی انتخابات کار خود را شروع کردند گفت: امیدواریم بتوانیم نتایج صلاحیت های انتخابات مجلس را در موعد مقرر اعلام کنیم و در حوزه انتخابات خبرگان نیز 221 نفر در آزمون کتبی شرکت کردند و بعد از آن آزمون شفاهی انجام می گردد و بعد فرایند صلاحیت اعلام می گردد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه چه زمانی دولت نیازمند رأی اعتماد مجدد از مجلس است، گفت: هر موقع نیمی از وزرا تغییر نمایند، دولت نیازمند کسب رای اعتماد مجدد است.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه هنوز آنالیز ها را درباره تایید صلاحیت ها انجام ندادیم، گفت: ما طبق قانون در این راستا عمل خواهیم کرد و ضوابط لازم را در این راستا انجام می دهیم.

کدخدایی درباره عملیات روانی رسانه های خارجی درباره تایید صلاحیت ها اظهار کرد: در این راستا رسانه ها باید یاری ما باشند، اما ما طبق قانون در حیطه تایید و احراز صلاحیت ها وارد عمل خواهیم شد اما اینکه نهادی طبق قانون کار خود را انجام ندهد، ما موظف هستیم قوانین را اجرا کنیم.

وی با گلایه از ثبت نام گسترده مردم در انتخابات مجلس و نقص قانونی در این حوزه گفت: 11 هزار نفر به عنوان ثبت نام اولی در انتخابات مجلس ثبت نام کردند ولی ما در شورای نگهبان طبق قانون عمل خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اظهارنظرهای بعضی ها درباره تایید صلاحیت افراد در شورای نگهبان گفت: ما کشور آزادی داریم و اظهارنظرهای مختلف اما شورای نگهبان طبق قانون عمل خواهد و به نظرات مختلف توجهی ندارند.

کدخدایی در پاسخ به این سؤال که نمایندگانی که در مجلس هستند و صلاحیت آنها تایید نمی گردد، چطور باید از فرایند تصمیم گیری کنار گذاشته شوند گفت: صلاحیت نمایندگان مجلس، خبرگان و رئیس جمهور برای یک دوره 4 ساله است و اگر صلاحیت نماینده ای در دوره جدید تایید نگردد به دوره نمایندگی وی ربطی ندارد.

وی تاکید نمود: تشخیص صلاحیت در ابتدا بر عهده هیئت اجرایی و سپس شورای نگهبان و سایر نهادهاست از این رو هیچ محدودیتی در راستای فرایند آنالیز صلاحیت ها وجود ندارد، به همین جهت، باتوجه به نتایج بدست آمده فرایند آنالیز صلاحیت ها صورت می گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: از جهت کلی ما در مرحله رسیدگی هیئت های استانی هستیم و فکر می کنم تا دهه دوم دی ماه نتیجه اولیه و اوایل بهمن ماه نتیجه نهایی تعیین می گردد.

وی با اشاره به اینکه نامزدها می توانند نمایندگان خود را پای صندوق رای داشته باشند، اضافه نمود: هر شکایتی به ما ارسال گردد، مورد آنالیز قرار خواهد گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان درباره سوالات امتحانات خبرگان توضیح داد: سوالات در حدود فقهی و اجتهادی است و طبق روال معمول صورت می گیرد.

کدخدایی درباره اینکه اگر فردی رهبر انقلاب را مورد نقد قرار دهد، تایید صلاحیت می گردد یا خیر؟ گفت: رهبر انقلاب همواره از انتقاد استقبال کردند، از این رو بحث انتقاد در فرایند آنالیز صلاحیت ملاک نیست، اما توهین و افترا و سخنان ساختارشکنانه فرایند دیگری است ومدنظر ما واقع شده است.

وی درباره برگزاری انتخابات الکترونیکی تاکید نمود: همکاری خوبی را با وزارت کشور داشتیم و امیدواریم مراحلی که مورد آنالیز قرار گرفته در این دوره اجرایی گردد و از این فرایند استقبال می کنیم اما درباره اخذ شمارش آرا هنوز مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف گردد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره تشکیل کارگروهی در دولت پیرامون انتخابات گفت: من درباره این موضوع خبری نشنیدم و دولت در حیطه وزارت کشور تنها مسئول اجرای انتخابات است از این رو تا کسب اطلاع در این راستا اظهارنظری ندارم.

وی درباره تبلیغات زود هنگام بعضی نامزدها اظهار کرد: بدون شک در این راستا قطعا برخورد می نماید و در فرایند آنالیز صلاحیت ها طبق روال قانونی تصمیم می گیرد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری رفراندوم توضیح داد: اصل 59 طبق قانون هروقت شرایط ایجاب کند باید اجرایی گردد از این رو هیچ کس نباید از این موضوع نگرانی داشته باشد و تمام اصول قانون اساسی به جز اصل 4 در مواقع و شرایط تعیین قابل اجرا است.

وی با اشاره به اینکه حدود 16 هزار نفر در انتخابات مجلس ثبت نام کردند، گفت: تمام مراجع به صورت تمام وقت در حال کارکردن هستند و خود ما در شورای نگهبان در حال کوشش هستیم که نتایج را هرچه سریعتر اعلام کنیم ولی بدون شک آنالیز صلاحیت ها با این فرایند بسیار طولانی است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ما درصدد جلوگیری از حاکمیت پول در انتخابات مجلس هستیم تاکید نمود: نواقص قانونی در این راستا وجود دارد که ما انتظار داشتیم مجلس آن را برطرف کند ولی این مهم محقق نشده و ما باید طبق روال فعلی در این راستا تصمیم گیری کنیم.

کدخدایی در سرانجام گفت: امیدواریم انتخابات پرشوری با مشارکت گسترده مردم انجام گردد و دغدغه های مردم نیز برطرف گردد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4328

به "نتایج دیدارهای اطلاح طلبان در شورای نگهبان ، انتقاد از رهبری باعث رد صلاحیت می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج دیدارهای اطلاح طلبان در شورای نگهبان ، انتقاد از رهبری باعث رد صلاحیت می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید