نمایشگاه سوزن دوزی بلوچ در موزه پوشاک سلطنتی سعدآباد برگزار می گردد

به گزارش جعبه مهر، نمایشگاه سوزن دوزی بلوچ با هدف معرفی و حمایت از هنرمندان این رشته صنایع دستی، در موزه پوشاک سلطنتی سعدآباد برگزار می گردد.

نمایشگاه سوزن دوزی بلوچ در موزه پوشاک سلطنتی سعدآباد برگزار می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، این نمایشگاه در راستای سلسله برنامه های فرهنگی هنری مجموعه سعدآباد و به منظور معرفی هنرهای زیبا و فاخر ایرانی، از 16 تا 30 بهمن ماه 1397، برپا می گردد.

این نمایشگاه شامل بیش از 20 اثر از سوزندوزیهای نفیس بلوچ است که با ظرافت دستان زنان بلوچ و پشتکار مداوم آنان خلق شده و در حال حاضر در مخزن موزه پوشاک سلطنتی نگهداری می گردد.

سوزن دوزی بلوچ یکی از اصیل ترین و نفیس ترین رشته های صنایع دستی کشور است که آوازه شهرتش به فرسنگها دورتر از این خاک نیز رسیده و مردم بسیاری از نقاط مختلف دنیا، بلوچستان را به پشتوانه آن می شناسند.

سوزندوزان بلوچ، با سوزندوزی گل ها و بوته ها و ترکیب رنگ ها، طبیعت رنگین و زیبایی که در اندیشه و خیالشان شکل می گرفته، طبیعتی که دوست داشته و می خواسته اند و نه به آن شیوه و شمایلی که وجود دارد، آفریده و دنیای ساخته اند.

در سوزن دوزی بلوچ عناصر بصری مشترک مانند تکرار، ریتم، حرکت، نظم و ترکیب بندی های متقارنی وجود دارد که در قالب فرم های هندسی و ساختار مشابه، خود را به نمایش گذاشته است، این نقوش الهام گرفته شده از طبیعت و بازتاب روح هنرمند است که باحرکت دادن سوزن و استفاده از نخهای رنگارنگ نقوش افسانه ای را بر پارچه جاودانه کرده، به گونه ای که موسیقی جادویی آن در هر لحظه روح را سیراب می کند.

هنردوستان و علاقمندان به صنایع دستی می توانند از تاریخ 16 تا 30 بهمن ماه 1397 ساعت 9 تا 17، با مراجعه به موزه پوشاک سلطنتی به نشانی میدان تجریش، میدان دربند، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، نظاره گر روایت دستان زنان سخت کوش ایران زمین باشند.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 1027

به "نمایشگاه سوزن دوزی بلوچ در موزه پوشاک سلطنتی سعدآباد برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه سوزن دوزی بلوچ در موزه پوشاک سلطنتی سعدآباد برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید