نوذر شفیعی: آمریکا به دنبال آسیب زدن به ایران به وسیله منابع درونی خود کشور است

به گزارش جعبه مهر، یک کارشناس مسائل سیاسی می گوید آمریکایی ها استراتژی دون متعارفرا در خصوص ایران به کار گرفته اند و به دنبال این هستند که مردم، دولت و نظام را در مقابل هم قرار دهند.

نوذر شفیعی: آمریکا به دنبال آسیب زدن به ایران به وسیله منابع درونی خود کشور است

نوذر شفیعی در گفت وگو با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که با توجه به تحریم های آمریکا و کوشش های آنها جهت ایجاد فاصله و شکاف بین مردم و نظام چگونه می توان این کوشش ها را ناکارآمد کرد و اعتماد عمومی مردم به عنوان یک سرمایه اجتماعی را حفظ کرد، گفت: غربی ها به ویژه آمریکایی ها به دنبال تغییر رفتار ایران در عرصه های بین المللی و حتی بعضا تغییر رژیم هستند و کوشش دارند که این موضوع را با تاثیرگذاری بر روی مردم انجام دهند. آنها در این ارتباط از استراتژی دون متعارف استفاده می نمایند، در این استراتژی کوشش بر این است که به وسیله خود مردم یک کشور به حاکمیت آن ضربه وارد نموده و آن را ناکارآمد نمایند.

وی اضافه نمود: این استراتژی در خصوص ایران همچون یک مثلث دارای سه ضلع است که این اضلاع شامل سه ضلع دولت، نظام و مردم هستند. استراتژی در گام اول کوشش دارد دو ضلع دولت و ملت را در برابر ضلع سوم یعنی نظام قرار دهند و در گام بعدی پس از ایجاد شکاف های لازم، بین دولت و مردم فاصله ایجاد نمایند و روز به روز مردم را نسبت به عملکرد دولت بدبین تر و ناامیدتر نمایند.

شفیعی با بیان این که از رفتار آمریکایی ها می توان فهمید که آنها این استراتژی را در خصوص ایران با برنامه ریزی در حال پیش بردن هستند، اظهار عقیده کرد: متاسفانه بعضا بعضی مسئولان نیز با بعضی از رفتارهای خود به این موضوع دامن می زنند و در راستا بازی که آمریکایی ها طراحی نموده اند، حرکت می نمایند.

وی با وارد کردن انتقادهایی به عملکرد بعضی مسئولان در زمینه های مختلف به خصوص حوزه مالی اظهار کرد: در حال حاضر به نظر می رسد دولت در بعضی از حوزه ها ناکارآمد است. اگرچه مردم در انتخابات گذشته با امید به ایجاد تغییراتی به پای صندوق های رای رفتند ولی اکنون با توجه به بعضی عملنمودها و مسائل موجود دل سردی هایی پیش آمده است.

این نماینده پیشین مجلس همچنین با اعتقاد به این که دستگاه سیاست خارجی کشور بعضا از فرصت های پیش رویش به خوبی استفاده ننموده است، معتقد است: خیلی از تحولاتی که اخیرا در حوزه خلیج فارس اتفاق افتاده پاس گلی بوده که به وزارت خارجه داده شده ولی در نهایت این پاس به گل تبدیل نشده است.

وی با بیان این که مردم تاکنون صبورانه پای آرمان ها و ایده های انقلاب ایستادگی نموده و در برابر مسائل از خود صبوری نشان دادند، گفت، البته باید به این موضوع هم توجه داشت که مردم به رفاه، توسعه و امنیت غذایی احتیاج دارند.

شفیعی در خصوص راه های حفظ اعتماد مردم به عنوان یک سرمایه اجتماعی گفت: ما باید این را قبول کنیم که در درون کشور فساد وجود دارد و تاکنون مقابله با فساد ضعیف بوده است. آقای رئیسی به عنوان رئیس جدید قوه قضاییه اگر بتواند با این فساد مقابله کند می تواند خودش را به مردم نشان دهد البته در مرحله اول این قوه باید در درون خود پاکسازی هایی انجام دهد و در ادامه به برخورد قاطع به فسادهای مالی موجود در جامعه بپردازد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تاکید نمود که دومین راه برای حل مسائل کنونی کشور و حفظ اعتماد مردم و وجود اراده و سخت کوشی در دولت برای حل مسائل است.

وی با اعتقاد بر این که دولت باید پوست اندازی کند و تکاپوی جدیدی در خود ایجاد کند، در بخش دیگری از صحبت های خود خاطر نشان کرد: یکی دیگر از راهکارها، در پیش دریافت سیاست خارجی توسعه گرا از سوی دستگاه دیپلماسی کشور است. در حال حاضر سیاست خارجی ایران امنیتی و سیاستی است و این باعث شده که ما هر روز در این عرصه با چالش های جدیدی روبرو شویم با این نوع سیاست نمی توان توسعه و رفاه برای مردم ایجاد کرد.

شفیعی توضیح داد: در سیاست خارجی می بایست در کنار توجه به مقوله امنیت به توسعه نیز توجه داشت؛ چرا که امنیت و توسعه هر دو سر یک طیف هستند.

وی در خاتمه گفت: این تغییرات صرفا توسط یک دستگاه و قوه ایجاد نمی گردد بلکه باید حاصل برآیند تصمیم گیری در سطح کلان کشور باشد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 2340

به "نوذر شفیعی: آمریکا به دنبال آسیب زدن به ایران به وسیله منابع درونی خود کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوذر شفیعی: آمریکا به دنبال آسیب زدن به ایران به وسیله منابع درونی خود کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید