نوشدارو بعد از مرگ مهدیه به مشهد رسید

به گزارش جعبه مهر، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از اعزام یک تیم تخصصی برای آنالیز چرایی تخریب مهدیه عابدزاده مشهد اطلاع داد.

نوشدارو بعد از مرگ مهدیه به مشهد رسید

محمدحسن طالبیان به خبرنگاران گفت: امروز (دوشنبه 27 دی) یک تیم از کارشناسان و متخصصان دفتر معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با هدف آنالیز علت، چگونگی و درصد تخریب اجرا شده روی بنای تاریخی مهدیه عابدزاده به عنوان نخستین مهدیه ایران که حدود 90 سال پیش در مشهد ایجاد شده بود، اعزام شده اند.

او تاکید نمود: در هر صورت مسببان تخریب موظف به ساخت عین به عین این بنای تاریخی به عنوان یکی از بناهای مذهبی و مهم شهر مقدس مشهد هستند.

وی هر نوع صحبت درباره این تخریب را به بعد از اعلام نتیجه گزارش های که باید تیم اعزامی به مشهد ارائه نمایند، موکول کرد.

به گزارش خبرنگاران، بنای تاریخی مهدیه عابدزاده که از نظر قدمت هم دوره با مدرسه فیضیه قم و حسینیه ارشاد تهران است، در پشت باغ نادری نه تنها نخستین مهدیه کشور، بلکه یکی از مهمترین کانون های تربیت مبارز در سال های سلطه ستم شاهی در سطح کشور نیز محسوب می شد.

رضا سلیمان نوری، خراسان پژوه پیش از این به خبرنگاران گفته بود: هرچند سازمان میراث فرهنگی در ثبت این اثر هویتی کوتاهی نموده و حرکت لاک پشتیِ این مجموعه برای ثبت مهدیه در تخریب آن دخیل بوده، اما شهرداری و جامعه المصطفی نیز که این مجموعه را تخریب کردند، با توجه به اطلاع از صندلی این بنا در تاریخ انقلاب اسلامی، خطاکار بوده و باید مورد مواخذه قرار بگیرند.

این عضو موسس انجمن چهارباغ ادامه داده است: سال گذشته که نخستین تخریب ها در این مجموعه صورت گرفت، معاون فرهنگی شهرداری به خوبی در صحنه حاضر شد، اما در این مرحله از تخریب شهرداری هیچ اقدام مثبتی انجام نداد، در حالیکه در صورت کم کاریِ میراث باز هم شهرداری با توجه به سوابق موجودِ بنا می توانست از دادن هرگونه مجوزی برای تخریب آن خودداری کند و یا حداقل با اعلام رسمی اینکه براساس نامه میراث فرهنگی اقدام به صدور مجوز تخریب نموده، کمی از اشتباه خود بکاهد؛ هرچند میراث مدعی است که هیچ مجوزی صادر ننموده است.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4964

به "نوشدارو بعد از مرگ مهدیه به مشهد رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوشدارو بعد از مرگ مهدیه به مشهد رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید