پول، فریاد همه دوران ها!

به گزارش جعبه مهر، متاسفانه، در تاریخ زندگی انسان، موقعیت های مشابهی را می گردد دید که مثل شب و روز تکرار می گردد.

پول، فریاد همه دوران ها!

خبرنگاران- سید محمد بهشتی: می دانید موقعیت های ابدی یعنی چه؟ فرض کنید فلانی به بهمانی حرفی بزند و بهمانی جوابی بدهد و در پایان پایانی طنزآمیز، تراژیک یا عبرت آمیز پدید آید.ویژگی موقعیت های ابدی این است که تا ابد تکرار می شوند و کسی که بتواند چنین موقعیتی را در اثرش خلق کند خودش و اثرش تا ابد زنده است چرا که مردم اثر او را می خوانند و هر بار که چنین وضعیتی برایشان پیش بیاید یاد او می افتند و چه بسا کسانی که با آگاهی از نتیجه چنین موقعیتی، از تکرار آن پرهیز نمایند و ثواب چنین پرهیزی قطعا به نام کسی است که آن را طراحی نموده و نوشته است.

مثلا آنتوان اگزوپری را در نظر بیاورید. او در داستان شازده کوچولو به آدم بزرگها اشاره می نماید و اینکه نقاشی بچه ها را نمی فهمند و حرفی ندارند جزپول. این یک موقعیت ابدی است. برای من پیش آمده و برای شما و دیگران هم به احتمال قوی اتفاق افتاده. اغلب به من (که شیفته نوشتن و سرودن بودم) توصیه می کردند که: این سرگرمی ها را کنار بگذار. فکر پول باش. آشنایی با این موقعیت ابدی، فرصتی است که شاید عده ای از ما به خودمان اجازه ندهیم که (به این معنی) تبدیل به آدم بزرگ ها شویم.

اخیرا مهمان دوستی بودم. ایشان آغاز به نطق فرمود و دست کم چهار ساعت از معاملاتش حرف زد و آخر کار گفت: دیگه خسته شدم. می خوام برم تو کار زعفرون. یه خونه ویلایی توی پاریس بگیرم وکنار بکشم.

در تمام مدتی که ایشان سخن می راند، من به حکایتی از سعدی فکر می کردم. حکیمی در جزیره کیش مهمان تاجری می گردد و او تا صبح از معاملاتش حرف می زند. در آخر کار هم می گوید می خواهد چند معامله با چین و هند و مصر انجام دهد و کنار بکشد. شیخ می گوید: چشم تنگ مرد جهان دوست را/ یا قناعت پر کند یا خاک گور. در تمام این مدت فکر می کردم که سعدی، استاد طراحی موقعیت های ابدی است. نابغه ای که با روشن بینی معجزه آسای ذهنی، توانسته چنین گفتگوهایی را ببیند و بنویسد و هر بار که برای من و شما و دیگران تکرار می گردد یاد او بیفتیم و تأسف بخوریم که چرا همواره در دانشگاه و کتاب ها و کلاس درس و خانه و مدرسه و کوچه و بازار، او و نبوغ کم نظیر او را تحسین نموده ایم اما کمتر به فکر افتاده ایم که به نصیحتش عمل کنیم.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4477

به "پول، فریاد همه دوران ها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پول، فریاد همه دوران ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید