چشمه ای که برای پریشان جوشید، باران حال تالاب را خوب می نماید

به گزارش جعبه مهر، خبرنگاران - گروه استان ها: سال هاست که پریشان خشک شده، از پرندگان مهاجرش خیلی وقت می گردد که خبری نیست. بعضی ها آنقدر از سفره های زیرزمینی اش آب برداشت کردند تا با یاری خشکسالی های متمادی به خشکی گذاشت.

چشمه ای که برای پریشان جوشید، باران حال تالاب را خوب می نماید

هرساله باران ها، کمی مرهم بر زخم کشیده اش می گذارد و سال جاری هم با بارش های مناسبی که صورت گرفت یکی از چشمه هایش جانی دوباره گرفت.

دریاچه پریشان در شهرستان کازرون فارس حالا هنوز به زنده ماندنش امید هست. امیدی که می توان با یاری مدیریت بهتر تالاب ها نتیجه بخش باشد.

یک فعال محیط زیست و دبیر موسسه 13 فروردین شهرستان کازرون در این رابطه به خبرنگاران گفت: تالاب پریشان در حالی که از سال 88 خشکی را تحمل می نماید، که امید به بارش ها دارد تا شاید با بارش های خوب مشابه آن چه سالیان گذشته در کازرون اتفاق می افتاد دوباره جاری گردد.

علی اکبر کاظمینی بیان نمود: از ابتدای پاییز سال جاری با آغاز فصل بارش در منطقه حدود 340 میلی متر بارندگی با فواصل منظم اتفاق افتاده که این امر سرسبزی و طراوت خاصی به بستر پریشان و حاشیه آن داده و تا کنون باعث شده که به تدریج سفره های زیر زمینی بالا آید و اولین و پر آب ترین چشمه پریشان یعنی چشمه قلعه نارنجی در روز سه شنبه شب 24 بهمن ماه آغاز به جوشش کند چشمه ای که در شرق تالاب است و با آبدهی حدود 60 لیتر بر ثانیه فعال شده است.

وی گفت: اما مهم این است که در گذشته در حاشیه این چشمه برخی افراد با نصب پمپ به صورت غیر مجاز آب برداشت می نموده اند، آبی که قطعا تمام و کامل حق آبه پریشان می باشد و در حال حاضر بسیار مهم است که محیط زیست با نظارت دقیق اجازه برداشت آب از جهت چشمه به طرف تالاب ندهد زیرا ورود آب به تالاب و آبدار شدن بخش هایی از تالاب سود و منفعت عمومی برای اهالی و کشاورزان حاشیه تالاب دارد.

وی ادامه داد: آبدار شدن شرق تالاب چند اثر مهم دارد یک آبدار شدن بخش های شرقی از گسترش جامعه گزها جلوگیری می نماید دوم این که آبدار شدن باعث ایجاد چمن زارها می گردد که هم ارزش مالی و هم چشم انداز گردشگری برای مردم آن منطقه به ارمغان می آورد و سومین اثر زنده ماندن نی زارها و ریزوم هایشان در بخش شرقی است.

این فعال محیط زیست مطرح کرد: ما امیدوار هستیم که با ادامه این روند تا قبل از بهار حدود 450 میلی متر بارندگی در منطقه داشته باشیم که با همین حدود بخش هایی از شمال و شرق تالاب آبگیری می گردد و نقش چشمه نارنجی در این کار بسیار مهم است.

کاظمینی بیان نمود: اما متاسفانه علیرغم تدوین طرح جامع مدیریت تالاب پریشان که در سالیان گذشته، هنوز هیچ گونه شغل جایگزین کشاورزی و کاهش برداشت آب از سفره های زیر زمینی صورت نگرفته است.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 1125

به "چشمه ای که برای پریشان جوشید، باران حال تالاب را خوب می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشمه ای که برای پریشان جوشید، باران حال تالاب را خوب می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید