چگونگی شفاف سازی قیمت گوشی در بازار

به گزارش جعبه مهر، دبیر انجمن موبایل، تبلت و لوازم جانبی با بیان اینکه نرخ های محاسبه قیمت تمام شده برای موبایل بسیار متغیر است، مطرح نمود که با اجرایی شدن طرح افق که قیمت کالا از فروشنده تا خریدار در سامانه ثبت می گردد، می توان در بازار موبایل شفافیت ایجاد کرد.

چگونگی شفاف سازی قیمت گوشی در بازار

امیر اسحاقی، با بیان اینکه در هفته های گذشته تخصیص ارز مناسبی از سوی بانک مرکزی به شرکت ها داده شده، گفت: البته هنوز بسیاری از شرکت ها تخصیص نگرفتند اما طبق آمار، همین میزان تخصیص عدد قابل توجهی است و پیش بینی می کنیم در فرآیند واردات افزایش عرضه را در هفته های آینده خواهیم داشت و اگر بازار فروشگاه های کشور باز گردد و شرایط به حالت عادی برگردد، احتمالا از نظر عرضه و تقاضا شاهد شرایط بهتری خواهیم بود و هرچه کالای بیشتری توزیع گردد، قیمت در بازار متعادل تر خواهد بود و مردم هم بیشتر بهره مند می شوند.

وی با تاکید بر لزوم ساماندهی بازار موبایل بیان نمود: منطقی ترین روش که هنوز از سوی وزارت صمت اجرایی نشده این است که شرکت های واردنماینده هنگام واردات، موظف شوند بر اساس دستورالعمل و ضوابط قیمت گذاری کالاهای وارداتی سازمان حمایت، قیمت کالا را در سامانه 124 ثبت نمایند که مردم هنگام خرید بتوانند قیمت مصرف نماینده نهایی را که در سامانه درج شده، استعلام نمایند.

دبیر انجمن موبایل، تبلت و لوازم جانبی ادامه داد: ما پیشنهاد کردیم قیمتی که بازرگانان در این سامانه ثبت می نمایند، برای مردم قابلیت استعلام پیامکی داشته باشد و بتوانند IMEI را به یک سرشماره پیامک نموده و همانطور که از اصالت گارانتی و نام شرکت واردنماینده و گارانتی نماینده مطلع می شوند، از حداکثر قیمت مصرف نماینده هم مطلع شوند. زیرساخت این موضوع هم وجود دارد اما تا کنون از سوی وزارت صمت اجرایی نشده است.

اسحاقی با اشاره به نقش طرح افق در شفافیت فروش کالا شرح داد: از آنجایی که قیمت خرید کالا توسط شرکت ها و قیمت خرید ارز و زمان حمل و هزینه های جانبی برای شرکت ها متفاوت است، نرخ های محاسبه قیمت تمام شده برای موبایل هم بسیار متغیر است. تنها مسیری که می تواند شفافیت ایجاد کرد، فعال سازی طرح افق است که مطالبه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سامانه همتا بوده است. سامانه نظارت بر شبکه فروش از واردنماینده آغاز می گردد و تا مصرف نماینده، هر شخصی در زنجیره فروش کالا را در برمی گیرد. در این سامانه، قیمت کالا از فروشنده تا خریدار ثبت می گردد و این فرآیند می تواند در بازار موبایل شفافیت ایجاد کند.

وی با اشاره به راهکارهای افزایش قدرت خرید مردم اظهار کرد: پیشنهاد ما این بوده که تخصیص ارز مخصوصا برای کالاهایی که سهم عمده 90 درصد متقاضی را در بازار دارد، در اولویت ویژه قرار گیرد و دائما به این کالا تخصیص ارز بدهند. اگر هزینه ها به نظر بالا می رسد، دولت با کم کردن سود بازرگانی و تسهیلاتی که می تواند در موارد مختلف برای بازرگانان ایجاد کند، می تواند یاری کند که قیمت تمام شده کالا کاهش یابد و به مصرف نماینده برسد.،ایسنا

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 8527

به "چگونگی شفاف سازی قیمت گوشی در بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونگی شفاف سازی قیمت گوشی در بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید