ابتلای انسان به هاری با چنگ و دندان گربه ، حیوانات اهلی هم می توانند ناقل باشند ، دوره نهفتگی و علائم هاری در انسان ، در این مرحله مرگ بیمار حتمی است

به گزارش جعبه مهر، رئیس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: کلیه موارد حیوان گزیدگی را، چه اهلی و چه وحشی، حتی اگر حیوان دارای قلاده و سابقه واکسیناسیون کامل باشد، باید هار تلقی کرد و بیمار را فورا تحت اقدامات پیشگیرانه قرار داد.

ابتلای انسان به هاری با چنگ و دندان گربه ، حیوانات اهلی هم می توانند ناقل باشند ، دوره نهفتگی و علائم هاری در انسان ، در این مرحله مرگ بیمار حتمی است

به گزارش خبرنگاران، دکتر محمدرضا شیرزادی رئیس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هاری بیماری حاد ویروسی و یکی از مهم ترین و قدیمی ترین بیماری های ویروسی قابل انتقال از حیوان به انسان است، گفت: از این رو اهمیت بیماری به دلیل اندازه کشندگی بالا، افزایش روند موارد حیوان گزیدگی در جوامع مختلف و ... بالا است.

مکانیسم اثر ویروس هاری/ در این مرحله مرگ بیمار حتمی است

وی اضافه نمود: هاری نوعی بیماری ویروسی است که به وسیله گزش حیوانات هار به انسان منتقل می گردد. این ویروس در بزاق حیوان ترشح می گردد و زمانی که حیوان هار، انسان یا حیوان دیگری را گاز می گیرد در پی جراحت وارد شده بر سطح پوست، ویروس وارد بدن می گردد و چون این ویروس عصب دوست است، به نخاع و در نهایت مغز می رسد و منجر به ایجاد التهابی در مغز به نام آنسفالیت می گردد که اگر فرد به این شرایط برسد، هاری در بدن مستقر شده و فرد به این بیماری مبتلا شده است.

رئیس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت تاکید نمود: اگر بیماری به مرحله آنسفالیت برسد متاسفانه دیگر قابل درمان نخواهد بود و 100 درصد منجر به مرگ انسان می گردد.

انتقال هاری از گربه

شیرزادی اصلی­ ترین راه سرایت بیماری را به وسیله گاز گرفتن حیوانات معرفی کرد و اضافه نمود: در خصوص گربه و گربه سانان به وسیله پنجه کشیدن نیز انتقال بیماری صورت می گیرد، زیرا گربه دائماً مشغول لیسیدن پنجه هایش است و پنجه ها آلوده به بزاق می­ شوند و در موقع پنجه کشیدن می­ تواند ویروس را به وسیله خراش به انسان منتقل کند. بیماری هاری از راه پوست سالم قابل سرایت نیست، ولی اگر کوچکترین خراش یا زخمی در پوست وجود داشته باشد، قابل سرایت است.

دوره نهفتگی و علائم بیماری هاری در انسان

وی با اشاره به اینکه دوره نهفتگی هاری در انسان معمولاً بین 2 تا 8 هفته و گاهی کمتر از پنج روز است، توضیح داد: در دوره مقدماتی بیماری که 2 تا 3 روز قبل از ظهور علائم اصلی است، افسردگی، بی قراری، خستگی، بی اشتهایی، تف اندازی، سوزش و خارش و گاهی درد در محل گزش دیده می گردد؛— پس از این دوره انسان نسبت به تمام محرک های فیزیکی، شیمیایی، حسی و بویایی واکنش نشان می دهد.

رئیس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، اضافه نمود: کوچکترین صدا یا نور فرد را به شدت متشنج می نماید؛ اطراف دهان او را کف می پوشاند و بیمار عطش فراوان دارد، ولی به دلیل انقباض عضلات گلو قادر به نوشیدن آب نیست و با تماشا یا شنیدن صدای آب به شدت تحریک می گردد و بعلاوه عبور هوا نیز از روی صورت باعث تحریک بیمار می گردد. سپس بیمار به کما رفته و پس از چند روز، بر اثر انقباضات شدید عضله قلب و فلج دستگاه تنفسی از جهان می رود.

آمار ابتلا به هاری در سال گذشته

وی درباره روند بروز هاری در کشور بیان نمود: سال گذشته 14 مورد مبتلا به هاری در کل کشور داشتیم و در امسال نیز تا به امروز 3 مورد گزارش شده است.

شیرزادی با تاکید بر لزوم مراجعه سریع به مراکز درمانی پس از گزش به وسیله حیوانات، توضیح داد: باعث تاسف است که همه موارد هاری بلافاصله بعد از گزش به وسیله حیوان به مراکز بهداشتی برای اقدامات واکسیناسیون مراجعه نکردند. اگر کسی مورد گزش قرار می گیرد به سرعت باید به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کند تا اقدامات واکسیناسیون برایش اجرا شده و از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.

واکسن هاری در 3 نوبت/ اهمیت روز اول

وی اضافه نمود: فرد باید در 3 نوبت روز صفر، روز سوم و روز هفتم تحت واکسیناسیون قرار گیرد. اگر در روز نخست زخم فرد عمیق باشد، علاوه بر واکسن، سرم ضد هاری هم در محل زخم تزریق می گردد تا ویروس هاری را در همان محل بی اثر کند.

بیشترین گزیدگی به وسیله سگ ها/ سابقه واکسیناسیون حیوان مانع واکسینه شدن فرد گزیده نیست

وی تاکید نمود: افراد می بایست از نزدیک شدن به سگ های ولگرد و بدون صاحب بپرهیزند؛ چرا که بیشترین موارد حیوان گزیدگی انسان ها به وسیله سگ ها رخ می دهد. از آزار و اذیت و نزدیک شدن به حیوانات پرهیز کنید چرا که سایر حیوانات اهلی و وحشی نیز می توانند آلوده به ویروس هاری باشند و در صورت گزش احتمال ابتلا به بیماری هاری وجود دارد.

شیرزادی در سرانجام اظهار کرد: کلیه موارد حیوان گزیدگی چه اهلی و چه وحشی را حتی اگر حیوانِ گزنده سگ دارای قلاده و سابقه واکسیناسیون کامل نیز باشد باید هار تلقی کرد و بیمار را فوراً تحت اقدامات پیشگیری و درمان هاری قرار داد. یعنی داشتن سابقه واکسیناسیون حیوان مانعی برای انجام سرو واکسیناسیون فرد نیست.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 تیر 1402 بروزرسانی: 3 تیر 1402 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 11355

به "ابتلای انسان به هاری با چنگ و دندان گربه ، حیوانات اهلی هم می توانند ناقل باشند ، دوره نهفتگی و علائم هاری در انسان ، در این مرحله مرگ بیمار حتمی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابتلای انسان به هاری با چنگ و دندان گربه ، حیوانات اهلی هم می توانند ناقل باشند ، دوره نهفتگی و علائم هاری در انسان ، در این مرحله مرگ بیمار حتمی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید