ساخت راکتوری برای تصفیه پساب بدون بوی نامطبوع

به گزارش جعبه مهر، علی گمارنوری فارغ التحصیل دانشگاه بوعلی و مجری طرح راکتور چند مرحله ای تصفیه پساب های صنعتی در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: این راکتور چند مرحله ای را برای تصفیه پساب های صنعتی طراحی نموده ایم که می تواند برای صنایع از نظر هزینه ای به صرفه باشد.

ساخت راکتوری برای تصفیه پساب بدون بوی نامطبوع

وی با بیان اینکه این دستگاه ابعاد کوچکی دارد، اعلام کرد: این دستگاه را طوری طراحی نموده ایم که بدون استفاده از مواد شیمیایی پساب صنعتی را تصفیه می نماید و در حین تصفیه هیچگونه بوی نامطبوعی را در فضای صنعتی پخش نمی نماید.

گمارنوری تاکید نمود: این راکتور پساب را طی سه مرحله تصفیه می نماید. قسمت اول این دستگاه شامل مخزن پساب که صفحات الکترودی درون آن قرار گرفته می گردد. این صفحات به دستگاه مولد الکتریکی متصل است تا عملیات انعقاد الکتریکی در پساب صورت پذیرد. خروجی قسمت اول با یک پمپ با برنامه زمانی معین به قسمت دوم دستگاه تزریق می گردد.

وی ادامه داد: قسمت دوم دستگاه شامل ستون حامی مواد جاذب مانند کربن فعال است که با سایزبندی های مختلف، درون ستون ریخته شده است و خروجی آن وارد قسمت سوم می گردد. قسمت سوم راکتور که مهمترین قسمت راکتور است، شامل ماکروارگانیسم هایی می گردد که خود حامی میکروارگانیسم هستند.

مجری طرح راکتور چند مرحله ای تصفیه پساب های صنعتی تاکید نمود: کلیه مواد و تجهیزات برای این راکتور قابلیت فراوری و تأمین در داخل کشور را دارد.

وی با بیان اینکه این دستگاه تاکنون در صنایع نساجی، دامداری صنعتی و مجتمع کشتارگاهی به کار گرفته شده است، اعلام کرد: به دلیل اینکه دستگاه با هزینه کمی ساخته شده این می تواند رقابت پذیر با دستگاههای دیگر در کشور باشد.

این محقق با تاکید بر اینکه در کشور دستگاههای تصفیه پساب ساخته شده اند ولی هر کدام با یک فرایند خاص هستند، خاطر نشان کرد: این دستگاهی که طراحی نموده ایم نمونه مشابه داخلی ندارد.

وی با اشاره به مزیت های این دستگاه گفت: عدم فراوری بوی نامطبوع در صنایع، حجم کوچک و تصفیه میزان زیادی پساب، عدم استفاده از مواد شیمیایی، کاهش فراوری لجن نسبت به دستگاههای مشابه با فرآیندهای مختلف، بهره برداری بالا و رقابت پذیری نسبت به نمونه های دیگر از مزیت های این راکتور به شمار می رود.

وی اضافه کرد: بعضی روش ها هستند که فراوری لجن بالایی دارند و این به خاطر استفاده از مواد شیمیایی زیاد است؛ در این روش ها علاوه بر هزینه زیاد برای تهیه مواد شیمیایی، می بایست لجن ها را به سازمان محیط زیست لجن ها ارسال نمایند تا بی خطر سازی شوند؛ اما در این روش چنین هزینه هایی وجود ندارد.

گمارنوری اضافه کرد: این راکتور بیش از 90 درصد می تواند پساب را تصفیه کند.

به گزارش خبرنگاران، این طرح با همکاری امید پوره ای از دانشگاه شریف به انجام رسیده و در فستیوال نوآوری که توسط فن بازار ملی ایران (پارک فناوری پردیس) برگزار گردید، ارائه شد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 2245

به "ساخت راکتوری برای تصفیه پساب بدون بوی نامطبوع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت راکتوری برای تصفیه پساب بدون بوی نامطبوع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید