جهش در فراوری نیازمند تغییر در دیدگاه هاست

به گزارش جعبه مهر، رئیس اتاق کرمان گفت: از دیدگاه بخش خصوصی برای تحقق شعار سال با عنوان جهش فراوری باید اتفاقات اساسی روی دهد و ابتدا در دیدگاه های فعلی تغییر اساسی ایجاد گردد.

جهش در فراوری نیازمند تغییر در دیدگاه هاست

سیدمهدی طبیب زاده در نشست آنالیز راهکارهای جهش فراوری با حضور جمعی از فعالان اقتصادی و مدیران دولتی اضافه کرد: نمی توان با قوانین و روال گذشته و بدون تغییر آنها به جهش و رونق فراوری پرداخت بلکه باید در قوانین، مقررات و دستورالعمل ها تغییر و اصلاح صورت گیرد.

او با بیان اینکه باید در این راستا در سطح ملی و استانی همکاری و همراهی همه مجموعه ها و دستگاه ها را داشته باشیم، ادامه داد: اتاق در زمینه پیگیری حل مسائل فعالان اقتصادی استان در سطح ملی تجربیات خوبی دارد که به اصلاح بعضی قوانین منجر شده که امیدواریم در امسال نیز این فرایند ادامه داشته باشد.

طبیب زاده، با تاکید بر اینکه قوانین دست و پاگیر و گاهی متضاد وجود دارد که فعالیت های اقتصادی را با مسائلی روبرو می نماید، اظهار کرد: باید بتوان دولت را قانع کرد تا قانون نحوه اداره بنگاه ها در شرایط خاص را تهیه و به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دهد که در آن مسائلی مانند کرونا، جهش فراوری و سایر برنامه های کشور در نظر گرفته گردد.

رئیس اتاق کرمان اضافه کرد: اتاق کرمان آمادگی خود را برای تهیه پیش نویس این قانون و ارائه آن به دولت و مجلس اعلام می نماید زیرا معتقدیم با تصویب و اجرای آن بسیاری از انحصارها، مسائل مربوط به تأمین منابع اقتصادی و... برطرف خواهد شد.

او توضیح داد: در آنالیز شاخص فضای کسب وکار، استان کرمان در پاییز 98 رتبه شانزدهم را در بین استان های کشور به خود اختصاص داده بود که بر اساس نظرسنجی مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی اتاق کرمان از 159 فعال اقتصادی، موضوعات اساسی شامل تأمین منابع اقتصادی، رویه های ناعادلانه ممیزی و دریافت اقتصادیات، غیرقابل پیش بینی بودن قیمت مواد اولیه و قیمت تمام شده محصول و همچنین فراوری و عرضه مواد اولیه نامرغوب را ازجمله مهم ترین مسائل خود اعلام کردند که این مسائل همیشه در طول سه سال گذشته وجود داشته است.

طبیب زاده گفت: به دلیل ثبات نداشتن قیمت ها و ایجاد مسائل در فراوری و فروش، پیشنهاد می گردد حقوق دولتی دریافتی استان به مدت یک سال به تفاوت نرخ کالا اختصاص یابد و همچنین در داخل استان صندوقی راه اندازی و تأمین اقتصادی گردد و به وسیله آن تسهیلات و اعتبارات با نرخ بهره تعیین به فعالان عرصه فراوری ارائه گردد.

او در ادامه، اجرای پنجره واحد الکترونیکی، نظام پیمانکاری فرعی (spx) برای ارتباط بیشتر و بهتر فراوریکنندگان و مصرف کنندگان داخل استان، عارضه یابی صنایع، ساماندهی صادرات و ایجاد پایگاه ها و کنسرسیوم های صادراتی، افزایش بهره وری، تکمیل ظرفیت ها، کنار گذاشتن ناامیدی و تعریف پروژه های جدید موردنیاز استان، توجه جدی به طرح های دانش بنیان، پرداختن به تحقیقات و حمایت قضایی از فراوری را از مهم ترین فعالیت های بخش های مختلف برای حمایت از فراوری و جهش فراوری مطرح نمود.

به گفته او، اتاق کرمان به نمایندگی از اتاق ایران، زمینه حضور محصولات و فراوریات مختلف در منطقه چابهار را آنالیز می نماید که قطعاً ظرفیت های استان به طورجدی در نظر گرفته خواهد شد.

حفظ اشتغال هدف اول مجموعه های اقتصادی باشد

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان نیز که به وسیله ویدئو کنفرانس در این نشست حضور داشت، گفت: در شرایط فعلی حفظ اشتغال باید هدف اول مجموعه های اقتصادی و فراوریی باشد و باید شرایط موجود را بدانیم و بشناسیم تا جهش فراوری با تعدیل نیرو همراه نگردد.

بابک اسماعیلی اضافه کرد: در کنار حفظ اشتغال، افزایش بهره وری نیز بسیار اهمیت دارد و اگر در چند ماه آینده مانند روش های گذشته پیش رویم با فروپاشی اقتصادی روبرو خواهیم شد.

او پیشنهاد حل مسائل صادرات ازجمله انتقال پول و اصلاح قراردادها، تعریف بازارهای جدید صادراتی، تغییر اولویت های استان، تسهیل امور برای بخش خصوصی و ایجاد نکردن شرایط ناامیدی را برای انجام فعالیت های اقتصادی و فراوری در امسال عنوان نمود.

اسماعیلی، ادامه داد: در اتاق فکر و ستاد ویژه ای که برای تحقق شعار امسال در کرمان پیش بینی شده باید از فعالان اقتصادی باتجربه در همه حوزه ها استفاده گردد تا در کنار اساتید دانشگاه، تصمیم گیری ها به واقعیت نزدیک تر باشد.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی در اقتصاد خصوصی ما در حال اتفاق است زیرا بشدت با شرایط سختی روبرو هستند، توضیح داد: با توجه به اینکه هنوز ثبات در شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه وجود ندارد برای تصمیم گیری ها باید کمی صبر کرد زیرا ممکن است تصمیمی گرفته گردد که با شرایط چند ماه آینده کشور قابل اجرا نباشد.

پیشنهاد انتقال آب به بخش کشاورزی

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان نیز جهش فراوری در این حوزه را مستلزم اجرای بعضی موارد مطرح نمود و گفت: در مرحله فراوری محصولات، تأمین منابع اقتصادی برای کشاورزان در اولویت قرار گرفته است و همچنین ترویج آموزش های لازم و اطلاع رسانی آنها، الگوسازی برای کشت یک محصول و یا شیوه های آبیاری و رسیدگی به مزارع و باغ ها، صدور مجوز برای واردات نهاده های کشاورزی بدون انحصار و رانت و استفاده نکردن از ماشین آلات فرسوده و ضعیف از سایر موارد مهم در این بخش است.

سیدمحمدرضا ترابی موسوی اضافه کرد: برای فروش محصولات کشاورزی نیز باید به بسته بندی، صنایع تبدیلی، حذف واسطه ها، تسهیل صادرات، برگزاری نمایشگاه های داخلی و فراهم آوردن شرایط برای شرکت در نمایشگاه های خارجی و خریدهای تضمینی با همان قیمت محصول وارداتی، توجه گردد.

او اظهار کرد: همچنین در امسال با توجه به شرایط موجود پیشنهادهایی مانند اصلاح قوانین آب، انتقال آب به بعضی بخش های کشاورزی به ویژه گلخانه ها باوجود داشتن صرفه اقتصادی، اجرای روش هایی در کاشت، داشت و برداشت برای کاهش قیمت تمام شده محصول، معرفی کشت های کم آب بر و جایگزین، ساماندهی مرغداری های سنتی، تملک دادن و تغییر کاربری اراضی کشاورزی برای جلوگیری از مصرف آب، انتقال آب از اراضی کم محصول به اراضی در دسترس، امهال تسهیلات بخش کشاورزی و پرداخت تسهیلات کم بهره، مطرح می گردد.

جهش فراوری با تصمیمات احساسی محقق نمی گردد

رئیس شورای هماهنگی بانک های استان کرمان نیز در این نشست گفت: برای تحقق شعار امسال با عنوان جهش فراوری باید تصمیمات احساسی و به دوراز واقعیت گرفته نگردد و شعاری عمل نکنیم.

اله داد محمدی مفرد، در ادامه به فراهم شدن بسترهایی برای تحقق جهش فراوری اشاره نمود و اضافه کرد: گسترش فرهنگ کار و کوشش، باور داشتن به ظرفیت های داخلی، برطرف قوانین مزاحم به عنوان عظیم ترین خدمت به جهش فراوری، تثبیت اشتغال و یافتن مزیت ها و اولویت ها در فراوری، عدم وجود فضای رانتی و انحصارگرایانه و سوءاستفاده نکردن از موقعیت های اداری و آنالیز نتایج تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک ها به بخش فراوری، ازجمله این بسترهاست.

راه اندازی ستاد برنامه ریزی و راهبری جهش فراوری

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه اتاق کرمان همیشه همراه این مجموعه بوده است، اظهار داشت: تمامی دغدغه ها و پیشنهادهای فعالان اقتصادی برای تصمیم گیری ها و اجرای برنامه ها در سال جهش فراوری آنالیز و مدنظر قرار می گیرد و از حضور فعالان اقتصادی در اتاق فکر مربوطه استقبال خواهیم کرد.

جعفر رودری توضیح داد: در استان ستاد برنامه ریزی و راهبری جهش فراوری راه اندازی و دستورالعمل هایی برای اجرای برنامه ها و پروژه ها در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: تکمیل پروژه های ناتمام، توسعه صادرات، افزایش بهره وری، یاری به برطرف موانع، دریافت مجوزها و اختصاص تسهیلات به فعالان بخش خصوصی، اجرای طرح پنجره واحد الکترونیکی، عارضه یابی و تأمین اقتصادی صنایع و واحدهای فراوریی، تأمین مواد اولیه موردنیاز فراوری، تکمیل زنجیره ارزش، توانمندسازی نیروی انسانی، اقتصاد دانش بنیان، بهبود فضای کسب وکار و نهادسازی ازجمله مواردی است که برای جهش فراوری در نظر گرفته شده است.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 5792

به "جهش در فراوری نیازمند تغییر در دیدگاه هاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهش در فراوری نیازمند تغییر در دیدگاه هاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید