برآورد 11 موسسه بین المللی از بهای نفت در 2019

به گزارش جعبه مهر، خبرنگاران: ماه های پایانی هر سال زمانی برای اوج دریافت پیش بینی موسسات مختلف از بهای طلای سیاه در سال پیش رو است.

برآورد 11 موسسه بین المللی از بهای نفت در 2019

به گزارش خبرنگاران این پیش بینی ها اما هیچ گاه قطعیت نداشته و در نهایت تحت تاثیر تغییرات عوامل بنیادین بازار بوده اند. آخرین ماه های سال گذشته میلادی نیز زمانی برای اعلام پیش بینی های بانک ها و موسسات مختلف از قیمت نفت خام در سال 2019 بود.

در آن موقع دومین سال از توافق کاهش فراوری اوپک رو به خاتمه بود و چهار ماه پیش از آن آمریکا تحریم هایی را با اعلام معافیت های نفتی برای مشتریان نفت خام ایران، مجددا علیه کشور فعال نموده بود. در آن بازه زمانی (دسامبر) متوسط قیمت شاخص نفت خام برنت 50/ 56 دلار بر بشکه بود و در نوامبر میانگین آن روی 20/ 65 دلار بر بشکه قرار داشت. متوسط بهای نفت خام آمریکا نیز در دسامبر 2018 به 49 دلار بر بشکه رسیده بود. یکی از متغیرهای مهم در آن موقع، توافق اوپک برای تمدید توافق کاهش فراوری در سال 2019 بود.

در حالی که هنوز پیش بینی ها از بهای قیمت نفت در سال 2020 از سوی بانک ها و موسسات مالی تکمیل نشده؛ بعضی از بهترین و بدترین پیش بینی های قیمت نفت که در ماه های خاتمهی 2018 برای امسال میلادی عنوان شده بود از سوی اویل پرایس مورد آنالیز نهاده شده است. مرور این پیش بینی ها در سالی که برای بازار نفت با حوادث و اتفاقات بی شماری روبه رو بود، می تواند چشم اندازی ارائه کند از اینکه انتظارات قیمتی مطرح شده از سوی موسسات مختلف، تا چه میزان قابل اتکا است.

بانک جهانی

اواخر سال 2018، بانک جهانی از نخستین موسساتی بود که برای ارائه چشم انداز قیمتی خود در سال 2019، وارد کارزار پیش بینی بهای طلای سیاه شد. از نگاه این بانک، مهم ترین فاکتور معین نماینده قیمت نفت در سال 2019 اوپک و به خصوص نبود ظرفیت مازاد فراوری در میان اعضای این سازمان بود. توجه به بحث ظرفیت مازاد فراوری، از این جهت برای بانک جهانی مهم بوده است که با کاهش ظرفیت مازاد فراوری از سوی کشورهای عضو اوپک، کوچک ترین اختلال عرضه نفت خام به بازار جهانی، بدون جایگزین مانده و موجب جهش قیمت ها می گردد.

در آن موقع بانک جهانی اگرچه هشدار می داد که جهان در آستانه بازگشت مازاد عرضه نفت خام نهاده شده است اما در عین حال عقیده داشت که این شرایط می تواند به سرعت تغییر کند. در نخستین ماه 2019، بانک جهانی به شکلی محافظه کارانه پیش بینی کرد که متوسط قیمت نفت خام برنت در سال جدید 67 دلار بر بشکه خواهد بود. این میزان 2 دلار کمتر از پیش بینی ماه ژوئن 2018 این بانک برای سال 2019 بود. این بانک بعد از اعلام پیش بینی تازه اظهار داشت این چشم انداز به شدت مورد تردید است. جدا از نگرانی بی فایده بازار درباره عدم وجود مازاد ظرفیت فراوری اوپک، معلوم شد که این پیش بینی اندکی بالا بوده است. میانگین قیمت نفت برنت در سه ماهه اول سال میلادی جاری 30/ 63 دلار، در سه ماهه دوم 30/ 68 دلار و در سه ماهه سوم 90/ 61 دلار بر بشکه بود و در نوامبر به 70/ 62 دلار بر بشکه رسید.

سیتی

در دسامبر 2018، موسسه سیتی نیز پیش بینی خود از قیمت ها در سال 2019 را اظهار داشت. پیش بینی این موسسه هوشمندانه تر بود زیرا این بانک میانگین قیمت نفت خام برنت را برای امسال میلادی 60 دلار بر بشکه عنوان نموده بود. سیتی همچنین یک بازار بی ثبات را برای امسال میلادی پیش بینی نموده بود، عمدتا به این دلیل که ایالات متحده آمریکا، روسیه و عربستان سعودی به عنوان سه فراورینماینده بزرگ نفت خام جهان، دیدگاه های متفاوتی نسبت به قیمت مناسب برای نفت خام داشتند. این بانک همچنین پیش بینی نموده بود رشد فراوری نفت خام آمریکا ادامه خواهد داشت و کوشش اوپک برای کاهش فراوری را خنثی خواهد نمود. این پیش بینی نیز به واقعیت نزدیک بود زیرا رشد فراوری نفت خام آمریکا در امسال میلادی تا 2/ 1 میلیون بشکه در روز تحقق یافت یعنی درست مطابق رقم توافق شده میان کشورهای اوپک پلاس برای کاهش فراوری به منظور ایجاد تعادل در بازار نفت. بنابراین به نظر می رسد پیش بینی های این بانک به واقعیت نزدیک تر بود.

مریل لینچ

همچنین در میانه های دسامبر2018بانک آمریکایی مریل لینچ نیز یک بازار بی ثبات را برای امسال میلادی پیش بینی کرد با این تفاوت که نفت می تواند در 2019 به اوج 70 دلاری بازگردد و پتانسیل دست یافتن به قیمت های بالاتر در فصل دوم را نیز دارد. این اتفاق در امسال برای قیمت نفت رخ داد و در فصل دوم برای مدتی در آوریل و مه، از 70 دلار بر بشکه نیز عبور کرد. با این حال مریل لینچ اظهار داشت تنها یقین در خصوص بازار نفت عدم اطمینان است. این بانک با تکیه بر همین عدم اطمینان؛ در آوریل اظهار داشت قیمت نفت به دلیل کاهش فراوری اوپک، کندی رشد نفت شیل آمریکا و مقررات جدید کشتیرانی در 2020 از شانس صعود به 100 دلار برخوردار است اما در آگوست از موضع خود عقب نشینی و اظهار داشت اگر چین تصمیم بگیرد با وجود تحریم های آمریکا حجم بالایی از نفت ایران را وارد کند، نفت ممکن است به 30 یا 40 دلار سقوط کند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا

یک ماه بعد از اعلام پیش بینی سیتی، بانک جهانی و مریل لینچ، اداره اطلاعات انرژی آمریکا چشم انداز خود از قیمت نفت در 2019 را اظهار داشت. پیش بینی این سازمان متوسط قیمت نفت خام برنت در سال 2019 را 61 دلار بر بشکه عنوان می کرد. این چشم انداز در ژانویه 2019 از سوی EIA عنوان شد و در آن موقع، برنت در محدوده 80/ 53 دلار بر بشکه و نفت خام آمریکا روی 41/ 45 دلار بر بشکه معامله می شد. به این ترتیب پیش بینی این موسسه چندان بد نبود زیرا شاخص نفت خام برنت در فصل سوم امسال میلادی به طور متوسط با قیمت 70/ 62 دلار بر بشکه معامله می شد و متوسط ماه نوامبر نیز 70/ 62 دلار بر بشکه بود که 2 دلار کمتر از پیش بینی 11 ماه قبل این موسسه بود.

اف ایکس ایمپایر

اف ایکس ایمپایر با استفاده از تکنیک ADL یا یادگیری دینامیک تطبیقی در ژوئن امسال پیش بینی کرد قیمت های نفت در فاصله ژوئن تا اکتبر بین 47 تا 64 دلار خواهد بود و در نوامبر تا دسامبر به 45 تا 50 دلار کاهش پیدا می نماید و ممکن است تا خاتمه سال یا اوایل سال 2020 به پایین 40 دلار سقوط کند. اما این پیش بینی با واقعیت بازار بسیار فاصله داشت زیرا شاخص نفت خام آمریکا درحال حاضر بیش از 60 دلار بر بشکه معامله می گردد که حدود 20 دلار بالاتر از پیش بینی 40 دلاری این شرکت برای خاتمه سال است.

گلدمن ساکس

جف کوری، رئیس تحقیقات بازارهای کالایی در موسسه گلدمن ساکس در ماه اکتبر هشدار داد که چنانچه مازاد عرضه، ذخایر نفت خام را پر کند، خطر سقوط قیمت نفت خام آمریکا به 20 دلار بر بشکه وجود دارد. اما ذخایر نفت در آمریکا رشد چشمگیری پیدا نکردند و حتی در 50 هفته گذشته مجموعا 41/ 1 میلیون بشکه کاهش نیز داشته است. با این حال ذخایر جهانی داستان متفاوتی دارند و کوری در دفاع از نظرش، گفته بود شانس سقوط قیمت دبلیو تی آی به 20 دلار بر بشکه کمتر از 50 درصد است.

آژانس بین المللی انرژی

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی با تکیه بر پیش بینی اکتبر 2018 گلدمن ساکس گفته بود قیمت های پایین باعث کند شدن فراوری نفت آمریکا خواهد شد و در نتیجه قیمت ها بار دیگر رشد خواهند کرد. آژانس بین المللی انرژی در جولای پیش بینی کرد کندی رشد تقاضا برای نفت، مانع رشد بیشتر قیمت ها خواهد شد. در آن موقع نفت برنت 10/ 63 دلار بر بشکه معامله می شد و دبلیو تی آی نیز روی 18/ 56 دلار بر بشکه قرار داشت. با توجه به اینکه نفت برنت در تاریخ 12 دسامبر 47/ 64 دلار بر بشکه بود و 50/ 1 دلار بر بشکه با پیش بینی قیمتی آژانس فاصله داشت، می توان گفت که پیش بینی این موسسه درست بوده است.

نظرسنجی رویترز

در آگوست امسال ، رویترز با انجام یک نظرسنجی از 51 اقتصاددان و تحلیلگر، میانگین بهای برنت در 2019 را 02/ 65 دلار بر بشکه اظهار داشت. در آن موقع میانگین قیمتی برنت در محدوده 08/ 65 دلار بر بشکه قرار داشت بنابراین نتیجه این نظرسنجی دور از واقعیت نبود. علت این اتفاق نیز توجه تحلیلگران به جنگ تجاری آمریکا و چین و ریسک کند شدن رشد مالی در نتیجه آن بود.

آربی سی کپیتال مارکت

حلیما کرافت در موسسه RBC Capital Markets تحلیلگر است. او در ماه مه امسال اظهار داشت شاخص نفت خام برنت به تنش های منطقه ای در خاورمیانه می تواند در تابستان2019به بیش از 80 دلار بر بشکه افزایش پیدا کند. پیش بینی او تا حدودی درست بود زیرا در کنار تهدیدهای ایران از مسدود کردن تنگه هرمز، حملاتی به چند نفتکش در آب های منطقه انجام گرفت. چندی بعد پهپادها و موشک های حوثی های یمن به تاسیسات نفتی آرامکو سعودی برخورد کردند که اوج تنش ها در منطقه بود. بعد از این حملات اگرچه قیمت ها با جهش 20 درصدی همراه شدند اما به 80 دلار بر بشکه نزدیک نشدند. علت اصلی این اتفاق جریان داشتن جنگ تجاری و ضعیف شدن رشد تقاضای نفت خام بود در غیر این صورت جهش قیمت ها به 80 دلار در پی تنش های خاورمیانه، اتفاقی دور از ذهن نبود.

گروه اوراسیا

هنری رام، تحلیلگر ارشد گروه مشاوره ریسک سیاسی اوراسیا انتظار داشت قیمت نفت به بالای 100 دلار و در صورت رویارویی جدی در خاورمیانه به بالای 150 دلار برسد که این پیش بینی از پیش بینی های نفت 80 دلاری و 100 دلاری هم دورتر از واقعیت بود.

نظرسنجی موسسه وال استریت ژورنال

در خاتمه آوریل2019، حدود یک هفته پس از اینکه آمریکا اظهار داشت معافیت های نفتی برای مشتریان ایران را تمدید نخواهد نمود، تحلیلگران در نظرسنجی وال استریت ژورنال میانگین قیمت نفت برنت در 2019 را 70 دلار بر بشکه پیش بینی کردند. این پیش بینی 2 دلار در هر بشکه بالاتر از پیش بینی ماه قبل این موسسات بود. نفت در آن موقع نزدیک 70 دلار بود با این حال قیمت های نفت در ادامه سال پیروز نشدند به سطح بالاتری صعود نمایند. به همین واسطه پیش بینی این تحلیلگران در ردیف پیش بینی های نه چندان درست نهاده شد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4291

به "برآورد 11 موسسه بین المللی از بهای نفت در 2019" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برآورد 11 موسسه بین المللی از بهای نفت در 2019"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید